Toyota ska börja ta in äldre bilar till fabriken i engelska Burnaston för att reparera och uppdatera dem. Målet är att förlänga livslängden i de bilar som redan rullar på vägarna och på så sätt sänka utsläppen.
– Vi måste ändra sättet vi ser på bilens livslängd, säger Agustín Martín, chef för satsningen, till Autocar.
Efter att en bil exempelvis har rullat i tre års tid med privatleasing kan den tas tillbaka till fabriken för att byta ut slitdelar och fräscha upp karossen. Därefter kan samma process upprepas även efter att ytterligare en ägare haft bilen och efter det kan bilen återvinnas.
Även Renault är inne på samma tema. Förra året presenterades en ny satsning som innebär att den franska tillverkaren ska försöka hålla liv i elbilen Zoe i upp till 100 000 mil.
– Bilens batteri är faktiskt enormt bra och räcker mer än tio år, och klädseln är också ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar, har Thierry Parot, som ansvarar för projektet på Renault, tidigare sagt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 13 januari 2022 I början av 90-talet råkade…
- 12 januari 2022 Sånt görs ju redan idag av…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.