Biltillverkarna fokuserar betydligt mer på att sälja nya bilar än att uppdatera och modernisera äldre modeller.
Även om flera bilmärken nu hakat på Tesla och infört uppdatering av bilens mjukvara över nätet är det ovanligt att byta ut mekaniska komponenter om det inte görs som en reparation på verkstad.
Renault har dock kört igång ett intressant projekt som går ut på att ge äldre elbilar ett nytt liv. I ett första experiment har två exemplar av första generationen Renault Zoe från 2011, med körsträckor på 21 000 respektive 31 000 mil, uppdaterats. Målet är att förlänga livslängden och få bilarna att rulla 100 000 mil.
Målet är att få bilarna att rulla 100 000 mil
Längre räckvidd
Bilarna kontrolleras på verkstad där de blir rengjorda och får slitna delar utbytta. De kan även lackas om. Mjukvaran i bilen och batteriet uppdateras vilket ska ge längre räckvidd, trots att själva batteriet på 22 kWh inte byts ut.
Bilarna får även ta del av teknik som inte fanns när den var ny som exempelvis Android Auto, Apple CarPlay och trådlös mobilladdning.
– Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar, säger Thierry Parot som ansvarar för projektet på Renault.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.