Analysföretaget Booz & Co har sammanställt en lista över de 1 000 bolag som satsade mest på forskning och utveckling under 2011. På första plats återfinns biltillverkaren Toyota, före läkemedelsbolagen Novartis, Roche och Pfizer.
Totalt investerade Toyota 9,9 miljarder dollar i forskning och utveckling, motsvarande drygt 65 miljarder kronor. Andra fordonstillverkare bland de 20 främsta på listan är General Motors (9), Volkswagen (11), Honda (15) och Daimler (19).
För att undersöka om det finns ett samband mellan forskningsutgifterna och innovationskraften har Booz & Co också låtit 600 utvecklingschefer från de listade bolagen rösta fram världens mest innovativa företag. På den listan placerades Toyota sjua.
Diskutera: Vilken tillverkare är bilvärldens mest innovativa?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra, det kan de verkligen behöva.
"försprånget"?, du menar väl örsprånget, det oväsen man får stå ut med!
(Inte Prius förstås)
Borde inte koncernen satsa mer på design...?
Det stämmer nog, jag tror inte att T är värre än andra märken i samma klass.
Jag var för en tid sedan passagerare i en gammal Camry och den gick avsevärt tystare än Avensis på samma väg!
Jag tror att det mesta beror på däcken.
Saab hade av någon anledning för vana att utrusta bilarna med Pirelli, de ansåg att de däcken motsvarade de krav man skulle kunna ställa på en Saab när det gäller vägegenskaper.
De flesta Saabåkarna gav upp och bytte fabrikat i förtid p.g.a. bullret.
Det blir tystare ju längre söderut man kommer, det är tystare i Skåne än i mellansverige.
Kommer man ner i Tyskland är det ju nästan ljudlöst utom på de mindre (och mindre väl) lappade småvägarna.
Apropå Toyota och design så åkte jag förbi den lokala Toyotahandlaren i går kväll. De har en GT86 stående i hallen. Otroligt snygg i verkligheten måste jag säga.
Någon som vet vem som designat den; Toyota, Subaru eller någon designfirma?
Tack Shogun, mycket intressant.
Det som gör GT86 så snygg är de rena, flytande linjerna. Den är inte överdesignad med en massa detaljer utan formerna har ett slags självförtroende som får tala för sig själv.
Varför har inte Toyota beslutat sig för att ha ett tydligt formspråk, gärna baserat på GT86? Nu har varje enskild modell ett eget formspråk känns det som.
Shogun
De behöver inte vara kopior av varandra utan jag menar att man kan ha samma formspråk ändå. Rena snygga linjer utan att smäcka på massa detaljer som Toyota har en tendens att göra ibland.
Sen är GT86 väldigt proportionell om man t.e.x jämför med Prius som jag tycker är fruktansvärt ful och skev i sin design.
Det var kanske lite fel formulerat av mig om Prius, det är trots allt en smaksak. Men poängen är att formspråket är så brutalt olika beroende på modell. Det finns ingen röd tråd utan varje ny modell har sin stil.
Den som sattsar mest kanske gör det just för att behovet är störst.
Finns det något avancerat och högteknologiskt hos Toyota?
Hybridtekniken Toyota kör med betraktar ju jag som stenålder och tar man bort den vad finns?
I bilarnas instruktionsböcker finns nästan inte en enda sak som imponerar utan är bara 1 A, ala Volvo 240.
Kan faktiskt inte komma på något alls, möjligen kan Lexus ha någon växellåda eller så?
Bra bil, men aj så tråkig och inte så trevlig att se på heller.
Vattenrepelerande sidorutor har jag på min V50. Det funkar mycket bra och gör stor nytta för sikten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.