Nästa artikel
Toyota RAV4 som hybrid
Nyheter

Toyota RAV4 som hybrid

Publicerad 15 september 2015 (uppdaterad 16 september 2015)
Toyota Rav4 2016 – nu med hybriddrift.
Toyota ger sin mellanklass-suv RAV4 en ansiktslyftning och i samband med den presenterar man en hybridversion av bilen.
Toyota RAV4 Hybrid har en deklarerad bensinförbrukning på 4,9 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 115 g/km. Sammanlagd systemeffekt är 197 hk. Framhjulen drivs av en 2,5-liters bensinmotor samt en elmotor. På bakaxeln sitter ytterligare en elmotor och bilen blir därigenom fyrhjulsdriven med en högsta godkänd dragvikt på 1 650 kg.
 
Ansiktslyftet innebär också ny front, förfinad hjulupphängning och ny instrumentpanel med 7-tums färgskärm på mittkonsolen samt 4,2-tums färddatordisplay mellan instrumentrundlarna. Upplägget är detsamma som återfinns hos nya Auris och Avensis.
Den nya generationen RAV4 är standardutrustad med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense vilket inkluderar autobroms.
 
RAV4 Hybrid och dess uppdaterade systrar kommer till Sverige vid årsskiftet. I samband med hybridmodellens ankomst har Toyota bestämt sig för att inte längre importera RAV4 med dieselmotor. – Det finns ingen marknad för dieseln när vi kan erbjuda en hybridversion med så låg bränsleförbrukning, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-15 13:36
ksoderlund

Hoppas den också känns rappare än NX 300h. Dumt att inte erbjuda ett dieselalternativ.. Hoppas att elmotorn är kapabel att driva bakhjulen vid snö å dålig friktion..
Noterar att i UK enligt Toyotas blogg där, introducerar man avensis 143 hk dieseln..
Intressant att se vad prissättningen blir I Sverige. Om den blir lika dyr som en jämförbar 150 hk diesel.
Dock kul att den äntligen kommer!

#2 • Uppdaterat: 2015-09-15 13:38
Simon no1

Bra att man bidrar till att sänka de cancerframkallande micropartiklarna som dieselbilarna sprider, kan bli en storsäljare med rätt prissättning!

#3 • Uppdaterat: 2015-09-15 14:19
Raphael

Bensin innehåller bland annat de cancerframkallande ämnena bensen, eten och propen som inte bara är farliga för människor utan även för natur och växter. De bidrar även till ökade halter av marknära ozon. Dessutom innehåller bensinbränslet etanol som även det ökar halterna av marknära ozon och därmed är ett hot mot växters pollinering.

Vi kan knappast räkna med att Toyotan drar 0,49 l/mil i verklig körning. Körcykeln är så konstruerad att den gynnar elhybrider därför att körsträckorna är så extremt korta så att bilen körs nästan bara på el. Ute i verklig trafik kommer bensinmotorn att köras mer och då kommer förbrukningen att stiga rejält.

En dieselmotor med liknande prestanda drar i verklig trafik mindre än bensinhybriden och därmed har lägre avgasutsläpp.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-15 14:32
Simon no1

Raphael, det var en lång och intressant utläggning, nu är det ju så att även dieselbilarna har en hög överförbrukning, jag tror inte du hittar 4-hjulsdriven SUV som går snålare med motsvarande prestanda faktiskt och sen till det viktigaste, den minskar de cancerframkallande micropartiklarna som en diesel släpper ut, hittar man inte en lösning på detta så kommer dieslarna snart att försvinna

#5 • Uppdaterat: 2015-09-15 15:18
saabnisse

Många städer i Europa har förbud mot dieseldrivna fordon och de kommer att öka.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-15 15:20
eco

Gör en Tesla - ta bort förbränningsmotorn helt. Det är framtiden och då kommer partiklarna från dubbdäcken och fabrikerna som tillverkar elen.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-15 17:11
Rutger Jönåker

Noterar att man jämfört med Lexus NX 300h har 150kg högre dragvikt och något lägre deklarerad förbrukning. Gissningsvis beroende på lägre vikt hos Rav4. Ska bli kul få testa denna när det blir visning hos återförsäljaren!

Vågar man hoppas på att Rav4, likt Avensis, får bättre stolar? Idag måste man upp på värsta Executive för att få en enkel sak som ställbart svankstöd... Även då får man det enbart på förarstolen. Dumsnålt! Varför ska passageraren sitta sämre? Hoppas Toyota skärper sig på denna punkt!

#8 • Uppdaterat: 2015-09-15 17:20
Peter E

Ansiktslyftning????
Skojar ni? ;-)

#9 • Uppdaterat: 2015-09-15 17:31
PREVIA

eco, RAV4 har redan funnits som helt eldriven två gånger tidigare!
http://www.popularmechanics.com/cars/trucks/g548/2012-toyota-rav4-ev-prototype-photo-gallery/?slide=4
http://www.evnut.com/rav_owner_gallery.htm

#a • Uppdaterat: 2015-09-15 18:48
Simon no1

eco tanken är god men kostnaden för batteri är alldeles för höga för att det ska vara ett rimligt alternativ idag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.