Nästa år dyker Toyotas nya elbilsmodell bZ4X upp på vägarna. Den kommer i två varianter med en räckvidd på ”minst 45 mil”. Subaru Solterra som tekniskt sett är samma bil ska klara mellan 46 och 53 mil beroende på version.
Nu förklarar Toyotas produktplaneringschef för den nordamerikanska marknaden, Cooper Ericksen, hur koncernen tänker kring elbilar. Enligt honom ska Toyota konkurrera med driftsäkerhet, lägre pris och ”klimatansvar” snarare än räckvidd.
– Batterier är dyra och ju större du gör batteriet, desto dyrare blir det. På lite längre sikt kommer det inte enbart handla om räckvidd, räckvidd, räckvidd. Då är istället tricket att matcha rätt räckvidd med rätt prispunkt som kunden har råd med, säger han i en intervju med Green Car Reports.
”Rätt” storlek
Toyota ska inte ”downsiza” batteriet, enligt Cooper Ericksen, utan ”rightsiza” det. Batteriet ska alltså inte vara störst i klassen utan ha ”rätt” storlek. Enligt honom kommer räckviddssiffror på 70–80 mil vara förbehållet lyxmärken som Lexus.
– Vi måste vara väldigt försiktiga om vi bygger elbilar med 200 kWh-batterier. Du kan bygga fyra elbilar med de batterierna.
Kommentarer till artikeln (10)
- 2 december 2021 Min fru har beställt nya…
- 1 december 2021 danne1981 jag resonerar som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.