Att biltillverkare köper bilar från konkurrenter för att skruva isär och detaljstudera är inget ovanligt. Ett exempel är när Volvo i juli 2020 blev ägare till Sveriges första Tesla Model Y.
Toyota har också köpt en Tesla Model Y. När den skruvades isär blev ingenjörerna imponerade av hur enkel bilens struktur och drivlina är uppbyggda, och hur avancerade tillverkningsmetoderna är.
– Att ta av karossen från Model Y var verkligen ett konstverk. Det är otroligt, säger en anonym Toyotachef till Automotive News.
En annan chef på Toyota fyllde i:
– Vi behöver en ny plattform designad från ett vitt papper. Det är en helt annan tillverkningsfilosofi.
Lanseringen av Toyotas nya elbil bZ4X har varit kantad av problem. Först visade det sig att hjulen kunde lossna under körning, något som åtgärdats efter att utrullningen av bZ4X stoppats, och efter det har modellen fått hård kritik för hög förbrukning och kort räckvidd på vintern – även i Vi Bilägares test.
”Världens största tillverkare kommer med pompa och ståt ut sist av alla på planen med en bil som i räckvidd vore acceptabel för kanske tio år sedan”, beskrev vår testförare Calle Carlquist det hela i sitt testprotokoll.
Koji Sato som är ny koncernchef för Toyota har uppgett att företaget nu jobbar på nästa generation elbilsplattform som ska anlända 2026.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 3 mars 2023 Corgie skrev: Apex skrev:…
- 3 mars 2023 Apex skrev: Fallit? Lol…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.