När NS4 nu premiärvisas på bilsalongen i Detroit poängterar Toyota att konceptbilen inte har någonting med Prius att göra utan att den ska ses som en separat produkt.
Vad planerar då Toyota för framtiden? När det gäller själva hybridteknologin meddelas inte så mycket mer än att beståndsdelarnas storlek och vikt ska minskas, bilen ska vara bränslesnålare, accelerationen bättre och batteriets räckvidd längre. Allt utan att det ska ta längre tid att ladda bilen.
I stället ligger fokus på ett nytt designspråk med bland annat tunna A-stolpar som förbättrar förarens sikt utan att skyddet mot att taket trycks in minskar.
Toyota meddelar också samarbeten med ledande företag inom teknikbranschen som Microsoft och Intel, vilket ska utveckla interaktionen mellan föraren och bilens teknologi. Bland annat nämns en smartphoneinspirerad pekskärm och ett system som gör det möjligt för elektroniken att lära sig hur föraren agerar i olika situationer.
Modern säkerhet
Säkerhetsmässigt har Toyota NS4 en hel del moderna system som varnar föraren i olika trafikfarliga situationer. Systemet kan också ta kontroll över bromsar och styrning för att undvika eller lindra olyckor. Man planerar även nya tekniker för glaset i vind- och sidorutor, som bland annat verkar vattenavstötande.
Den största nymodigheten kan dock vara att sidospeglarna ersätts av kameror. Syftet är att utöka sikten. Bilderna visas på en skärm som monteras på instrumentbrädan.
Tanken är att konceptet ska bli verklighet och lanseras på den globala marknaden under 2015.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota NS4 Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En typisk Star Wars bil.
Snygg sak faktiskt.
Kan nästa Avensis få drag av denna kärra? Ja,tack i så fall till nästa Avensis jag tycker denna bil var snygg.
leifer; design, ja. Men upplevd kvalitet och kvalitetskänsla??? Baserat på en text om en konceptbil? Det där får du gärna utveckla.
Men visst, den är fräck/snygg.
Den var snygg hoppas att dom fortsätter med den.
Visst den är snygg - men klarar den 'liggande' A-stolpen en Älg?! När Leifer jmf med Passat antar jag att han avser kvaliten inte designen - för designen är tyvärr inge vidare på Passaten. Kör gas-motorn med dsg-lådan - det är en dröm.......och är billig i drift dessutom1
Jo, den är faktiskt läcker.
Jag har aldrig riktigt förstått varför fronterna på Toyota ska ha loggan hängande i en tapirnäsa, väen om det blivit lite mindre fult på de allra senaste.
Den här ser ju modern ut utan att räddhågat följa någon typisk trend (mer än stora hjul, markerade hjulhus och överdriven front, men annars...).
Vad jag inte förstår är varför vindrutan måste vara så liggande att den nästan trycker in pannbenet på föraren. Ja, riktigt så illa är det väl inte, för de har följt cab forward-konceptet som kom med Celica. Det innebär kort motorhuv och en enorm overdel på instrumentbrädan (som i detta koncept lär spegla sig rejält i rutan).
Visst får man lägre luftmotstånd (hur viktigt det egentligen nu är), men Saab återintroducerade den mer upprättstående, välvda vidnrutan med 99 och det ger betydligt fler fördelar.
Roy J, att rutan lutar är ju en sak som har med aerodynamik att göra, om du tittar noga så ser du att den börjar i princip över framhjulen så du lär inte riskera att du slår i huvudet, detta har man redan i dag på ex Aurisen som har en extra ruta framför dörren... Det gör att kupe´n istället känns rymligare..
Dublett
Simon no1 (var finns no2?), läs gärna min kommentar ordentligt!
Du beskriver just cab forward-konceptet. Att en sluttande vindruta har läge luftmotstånd än en upprättstående har jag faktiskt skrivit - och lagt till att de finns bättre metoder som är bra även på andra sätt. OK, jag förtydligar: En välvd ruta som på Saab 99 ger mer luft framför pannan, har ett lågt luftmotstånd och har en betydligt större formstyvhet, vilket är trevligt när man krockar med älgar. Panelen speglar sig inte lika lätt i den och a-stolparna skymmer väsentligt mindre även om de skulle vara kraftigare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.