Nästa artikel
Toyota, Mazda och Subaru satsar på nya förbränningsmotorer
Nyheter

Toyota, Mazda och Subaru satsar på nya förbränningsmotorer

Publicerad 2024-05-28 10:01 (uppdaterad 2024-05-28 10:51)
De tre japanska konkurrenterna Toyota, Mazda och Subaru ska samarbeta kring utvecklingen av nya motorer. Men trots det fortsätter varje biltillverkare på sitt eget spår.

Biltillverkarna storsatsar nu för att lansera nya elbilsmodeller, men den som trodde att förbränningsmotorerna nått vägs ände har fel. Det verkar åtminstone Toyota, Mazda och Subaru tycka.

De tre japanska konkurrenterna ska nu samarbeta kring att utveckla nya förbränningsmotorer. Det handlar dock inte om att ta fram en gemensam motor som ska användas av alla märken.

Tanken är i stället att gemensamt ta fram unika motorer som ska användas av respektive märke. Det innebär raka, fyrcylindriga motorer för Toyota, wankelmotorer för Mazda och boxermotorer för Subaru.

Det nya blir att motorerna ska gå att köra på flera olika typer av bränslen vid sidan av bensin, som exempelvis olika typer av biobräslen, syntetiska bränslen och även vätgas. De ska även kunna kopplas ihop med elmotorer för att skapa olika typer av hybriddrivlinor.

Toyota utvecklar nya, fyrcylindriga motorer som kan köras på många olika typer av bränslen.
Mazda ger inte upp utvecklingen av rotationsmotorer. De ska fortsätta användas som räckviddsförlängare i elbilar.

Motorerna ska även bli effektivare och mindre rent fysiskt än dagens motorer, vilket gör att bilarnas front kan göras lägre för att sänka luftmotståndet och förbrukningen.

Beskedet kallas av biltillverkarna för en ”flerspårslösning” som innebär att de inte enbart satsar på batterielbilar utan vill hålla dörren öppen även för andra lösningar som kan sänka koldioxidutsläppen.

Tack vare effektivare paketering kan motorhuven sänkas.
Mazda ska fortsätta att använda wankelmotorer som räckviddsförlängare i kommande elbilar, som i Mazda MX-30 R-EV. Tekniken fick kritik i vårt senaste test med hög förbrukning och tveksam nytta. Foto: Fredrik Diits Vikström & Simon Hamelius

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 2024-05-28 17:20 Konkurrenter?! Toyota styr…
  • 2024-05-28 17:11 Att man fortsätter att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.