När varumärkeskonsulten Interbrand för tolfte året presenterar listan över världens hundra starkaste varumärken placerar sig Toyota på elfte plats, högst av alla bilmärken.
Värdet för den japanska tillverkarens varumärke bedöms vara 27,8 miljarder dollar, sex procent mer jämfört med fjolårets lista. Interbrand menar att Toyota lyckats gå vidare efter vårens jordbävning i japan och förra årets kvalitetsproblem som resulterade i miljontals återkallade bilar.
Totalt återfinns elva bilfabrikanter på listan. Efter Toyota följer Mercedes (12), BMW (15), Honda (19) och Volkswagen (47).
Högst upp i rangordningen återfinns Coca-Cola, som värderas till 71,8 miljarder dollar, före IBM och Microsoft.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota som världens starkaste bilvarumärke?
Varumärkets värde i miljarder dollar.
1. Coca-Cola, 71,9
2. IBM, 69,9
3. Microsoft, 59,1
11. Toyota, 27,8
12. Mercedes 27,4
15. BMW, 24,6
19. Honda, 19,4
47. Volkswagen, 7,8
50. Ford, 7,5
59. Audi, 6,2
61. Hyundai, 6,0
72. Porsche, 4,6
90. Nissan, 3,8
99. Ferrari, 3,6
Tomas Fellman från Åland
Vad importerade du?
– Jag har importerat två stycken, en Citroën C-Crosser och en Audi A3.
Varför svenska bilar?
– Svenska bilar har generellt bättre utrustning än bilar i Finland och priserna är lägre. Bilar är svindyra i Finland. Citroënen fick jag för 5 000 euro mindre jämfört med motsvarande bil i Finland.
Hur gick du till väga?
– Jag hittade en Citroën på Blocket, kontaktade handlaren, färjan över, tåget till Västerås och sedan färjan hem. Åland är en begränsad marknad, det är naturligt att man tittar på Sverige och ser vad som finns där.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Var nog tur för japanerna att världens biljättar stöttat dem. Toyota hade kanske klarat sig, men knappast Mazda.
Sen är det ju alltid intressant att Toyota hävdas vara så bra och pålitlig, när de återkallat massor av bilar.
Huvudsaken är förstås att ägarna är nöjda, jag skulle inte välja denna bilvärldens motsvarighet till Blåvitt.
Shogun slår sig för bröstet som om Toyota var solklar ledare. Sanningen enligt de här siffrorna är att det i stort sett är dött lopp mot Mercedes - även mot BMW är "segern" knapp.
Man har ju ett ganska stort problem rent marknadsmässigt om man försöker kränga bilar som man måste äga innan man fattar att det sladdriga intrycket i själva verket är en överraskande hög kvalitet. Speciellt om man försöker sälja denna produkt för 270 000 spänn.
Leifer
Jag undrar om Prius verkligen säljer så bra? Den ligger på plats 75 på listan av de mest sålda bilarna januari-september- Det är nog bara företag och kommuner som vill köpa sig ett miljösamvete som köper Prius i någon högre utsträckning.
När det ändå är så populärt att länka till videos så länkar jag till en också.
http://www.youtube.com/watch?v=Mxmpv1o01Z8
Någon som varit i Japan, eller Asien för överhuvudtaget? Det är i princip bara Toyota som exiterar .... och det bor mååånga människor i Asien.
De som varit i Japan vet också att det inte bara är val av bil som skiljer dem från oss utan det är en helt annan kultur på i princip alla plan.
Jag köper inte Toyota och jag köper inte heller flicktrosor efter blodgrupp i snabbautomater ... ;)
Hahaha....
Skämt åsido! Toyota gör helt ok bilar. Men att varumärkets värde på något sätt skulle understryka att Toyota är bästast-i-helasta-världen som de mest förvirrade Toyota-fantikerna här försöker påvisa, är bara fånigt.
@Jes:
Öhm, det gör dom förvisso ;)
leifer
Du har helt fel. Men om du vill tro på det så kan ingen stoppa dig. Men okunnigt är det i alla fall.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.