Nästa artikel
BMW det mest beundrade bilmärket
Nyheter

BMW det mest beundrade bilmärket

Publicerad 17 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW är världens mest ansedda biltillverkare, det enligt affärstidningen Fortunes topplista över de mest beundrade företagen.

Tidskriften Fortune presenterar nu årets upplaga av den prestigefyllda topplistan ”World’s Most Admired Companies”. Rangordningen har tagits fram genom en enkät där amerikanska direktörer, företagsledare och analytiker fått uttrycka vilka varumärken de tycker står högst i kurs.

Områden som de svarande bedömt gäller bland annat innovation, global konkurrenskraft och kvalitet på produkter och tjänster. I topp återfinns teknikföretaget Apple före sökmotorbolaget Google.

BMW placerar sig på plats 19 och är därmed det mest beundrade bilmärket, enligt listan. Andra personbiltillverkare som når högt är Toyota (33), Volkswagen (35) och Honda (42).

Diskutera: Vilket varumärke inom bilindustrin tycker du är starkast?

50 mest beundrade företagen:

1. Apple
2. Google
3. Berkshire Hathaway
4. Southwest Airlines
5. Procter & Gamble
6. Coca-Cola
7. Amazon.com
8. FedEx
9. Microsoft
10. McDonald's
11. Wal-Mart Stores
12. IBM
13. General Electric
14. Walt Disney
15. 3M
16. Starbucks
17. Johnson & Johnson
18. Singapore Airlines
19. BMW
20. American Express
21. Nordstrom
22. Target
23. J.P. Morgan Chase
24. Nike
25. Goldman Sachs Group
26. PepsiCo
27. Caterpillar
28. Cisco Systems
29. Costco Wholesale
30. UPS
31. Nestlé
32. Intel
33. Toyota Motor
34. Exxon Mobil
35. Volkswagen
36. Best Buy
37. Marriott International
38. Samsung Electronics
39. Deere
40. Netflix
41. Wells Fargo
42. Honda Motor
43. DuPont
44. Yum Brands
45. eBay
46. Sony
47. General Mills
48. Oracle
49. Accenture
49.  Lowe's

Källa: Fortune

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-17 13:47
KaptenOberkommando

Nja, endast feta och lätt korkade amerikanska direktörer, företagsledare och analytiker har fått uttrycka vilka varumärken de tycker står högst i kurs ... Skulle vara intressant att se hur listan hade sett om européer och asiater hade göra var sin och sedan gjort en mix av alla tre världsdelarna. Garanterat att reultatet hade varit värt lite mer eftertanke då.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-17 15:39
amoC

Kan inte annat än hålla med. Tror inte att "Berkshire Hathaway" hade hamnat trea på listan i Europa direkt!

#3 • Uppdaterat: 2011-03-17 16:41
ToLo

Då kan jag (som är en förhållandevis spinkig normalbegåvad nordeuropeisk kontorsarbetare som definitivt inte driver något stort företag) slå ett slag för undersökningsresultatets trovärdighet! ;)

#4 • Uppdaterat: 2011-03-17 17:23
adandersson (ej verifierad)

Ska just nu köpa ny bil. Valet stod mellan BMW X1 och Volvo V70 D3. Efter att provkört båda bilarna så var valet lätt. Det blev Volvon.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-17 18:34
1 Tysken (ej verifierad)

BMW säljer inte 1,3 miljoner bilar enbart på marknadsföring, man levererar det kunden vill ha.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-17 19:24
Kaizen

Man levererar tydligen dåligt eftersom närmare 8 miljoner kunder väljer Toyota

#7 • Uppdaterat: 2011-03-17 19:28
mendefera (ej verifierad)

kaizen: det är inte för att de levererar dåligt för det gör de inte, men kvalitet kostar pengar och det har toyota köparna inte råd med tyvär. kommer inte ens ihåg hur en toyota ser ut.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-17 19:39
Kaizen

bmw levererar de facto inte tillräckligt bra bilar för världens befolkning annars vore de inte småsparvar i tranedansen. Value for money är ett okänt begrepp för dom. Äkta kvalite är bmw fortfarande ljusår efter japanerna. Det finns ett uttryck i USA som säger allt; bmw betyder Big Money Waste. Ägare till bmw-bilar styrs av emotionella nycker medan toyota ägs av extremt funktionsorienterade personer.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-17 19:46
mendefera (ej verifierad)

BMW ÄR inga volym bilar som toyota är och därför kan de inte säljas i lika många antal gämför med mercedes, kvaliteten dessutom på japanska motorer är inte lika bra som BMW. BMW power.

#a • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Tveksam lista. Att VW är tredje högst rankade bilföretag är väldigt märkligt och jag undrar hur de tänkte där?

I USA har märket problem sen länge trots stora satsningar och anses där som ett budgetmärke i mängden och uppfattas dessutom som ganska lågkvalitativt. (Låga placeringar i JD Power varje år).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.