Toyota kör om BMW i toppen på amerikanska marknadsanalysföretaget Millward Browns årliga topplista över bilindustrins högst värderade varumärken.
Millward Brown bedömer att Toyotas varumärke sedan i fjol ökat 12 procent i värde till drygt 24,5 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 163 miljarder kronor.
Samtidigt har fjolårsettan BMW:s varumärke tappat två procent i värde och värderas nu till ungefär 24 miljarder dollar. Bakom Toyota och BMW återfinns ytterligare tre tyska och tre japanska bilmärken bland de tio högst värderade.
Millward Brown förklarar Toyotas förstaplats med att företaget starkt förknippas med hybridbilar samt att Toyotas bilförsäljning ökade med 22,6 procent under 2012.
Nyligen kunde Vi Bilägare rapportera om affärstidningen Forbes lista över världens starkaste bilmärken. Den listan toppades BMW, följt av Toyota och Mercedes.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Siffrorna anger värdet i miljarder dollar.
1. Toyota, 24,497
2. BMW, 24,015
3. Mercedes, 17,952
4. Honda, 12,401
5. Nissan, 10,186
6. Volkswagen, 8,79
7. Ford, 7,556
8. Audi, 5,545
9. Hyundai, 4,0
10. Lexus, 3,472
Källa: Millward Brown
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kraften i ett varumärke går att mäta. Men hur värderar man ett varumärke i rena pengar? Det är ju i prinicp omöjligt att svara på och är rena uppskattningar.
Varumärket lär inte vara till salu och i samma sekund det blir till salu lär värdet rasa.
Toyotas börsvärde är drygt 200 miljarder (!!!) dollar så ska du ta varumärket med våld blir det klart dyrare än 24 miljarder dollar ...
Man kan ju fundera på om sådana här marknadsanalysföretags värderingar har något värde överhuvudtaget för den enskilde bilköparen?
Ok, Toyota är högst värderat, vad skall jag göra med denna informationen?
Swemba, Ett börsvärde på över 200 miljarder dollar låter sjukt mycket men det är säkert korrekt.
Läste att Toyota varit en av världens mest effektiva/ lönsamma företag sett över en mycket lång tid med ett börsvärde värt mer än de tre stora amerikanska tillverkarna tillsammans, och att man vissa år gått mer i årsvinst än vad tex GM:s hela börsvärde är, det är minst sagt imponerande fakta.
Saabnisse, Ett eftertraktat bilmärke håller oftast ett högt andrahandsvärde vilket självklart ger mervärde för bilköparna.
Hanzzon, vad spelar det för roll om de inte har något som passar mig?
Köper man sin bil enbart med tanke på andrahandsvärdet är det nog bättre att låta bli.
@Hanzzon, njae det var lite i överkant av mig där. Det var gamla siffror. Börsvärdet har sjunkit på senare år med Tsunmai-katastrofen och en del återkallelser. Runt 150 miljarder dollar är närmare sanningen.
Poängen är dock att bolaget är värt enormt mycket mer än den siffra som redovisas här och jag skulle nog vilja påstå att den som vill lägga vantarna på varumärket Toyota nog får vara beredd att slanta upp för hela bolaget ...
Thomas Möller, Samma branscher eller äpplen & päron?
Nä Saabnisse Toyota tillverkar tyvärr inte några grymma Saabar åt dig, då hade man kanske också varit nedlagda.
Självklart är inte en enskild del som gott andrahandsvärde avgörande vid ett bilköp, det är oftast en mängd olika egenskaper sammanslagna som avgör vilka bilar folk helst köper.
Hanzzon, du har helt missuppfattat det här med bilinnehav,
Jag vet att Toyota inte tillverkar någon grym Saab och ska jag vara ärlig tror jag inte att de skulle klara av att göra det heller, de har ju alltid satt vinsten främst, vilket givetvis inte är fel, det är ju det ett vinstdrivande företag ska göra.
Visserligen har väl vinsten minskat något genom alla returer, men det går säkert ihop ändå.
Den enda T jag gillat på senare år är LC, men den är inte så praktisk för dagligt bruk.
Men det finns faktiskt mängder av bilar av andra fabrikat som jag kan tänka mig när det blir aktuellt.
Jag åker ju även V70, men tyvärr har inte Volvo heller en enda bil som motsvarar mina krav på en ny bil som ersätter min gamla Saab.
Tillåt mig skratta Saabnisse, Du tror inte att Toyota skulle klara av att bygga en Saab!? Tror du Saab skulle klara av att bygga en LFA?
Vad är det som är så himla unikt med din 9-5 då, berätta gärna det för oss mindre vetande?
Min kusin har just bytt sin Saab 9-5 till en Avensis och påstår att han är helnöjd med den nya Avensisen, vad missade han då i sin 9-5:a som man inte kan vara utan menar du?
Och vad saknar Volvo V70 som du inte kan vara vara utan i din 9-5?
Du måste ju inse att en gammal turbomotor med höga Co2 utsläpp inte ens säljer bra i en Volvo i dag och att vi måste gå frammåt vilket faktiskt Volvo insett bättre än vad Saab gjorde, det är troligen därför Volvo finns kvar.
Om nu Saab vore så unik att något annat inte duger, hur kommer det sig att Saab inte sålde fler bilar och faktiskt överlevde kan man fråga sig?
Att vara ett vinstdrivande företag betyder också att Toyota satsar mer pengar på utveckling för framtiden än vad någon annan biltillverkare gör, det var detta Saab tyvärr helt missade.
Hanzzon, jag tror inte du förstod vad jag menade, men det är ok, vill du skratta är det ju bra för dig.
Vad jag menade är att jag trivs med min gamla 9-5, vilket jag inte gjort med någon Toyota.
Det är därför jag tvivlar på att de kan göra en bil som jag tycker är trevlig, men jag kan ju ha fel de har bara ingen idag.
Jag tyckte rätt bra om Camry om den inte bara varit så erbarmligt seg.
Och när det gäller V70 är det en diesel, men ännu trängre att komma in i än Saaben och vad jag menar när det gäller Volvo är att deras nuvarande idiotdesign inte alls tilltalar mig.
Men det finns mängder av andra märken som jag kan tänka mig, jag är inte bunden till något märke.
Men just nu finns det inte någon Toyota.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.