Toyota passerar en milstolpe. Sedan 1997 har den japanska tillverkaren sålt fyra miljoner hybridbilar runt om i världen.
Toyotas första hybridmodell, Coaster Hybrid EV, introducerades på den japanska hemmamarknaden i augusti 1997. Senare samma år debuterade Prius och sedan dess har Toyota tillsammans med Lexus levererat fyra miljoner hybridbilar.
Det fjärde miljonstrecket passerades den 30 april.
Enligt Toyotas egna beräkningar har hybridbilarnas elektriska understöd sparat 26 miljoner ton i koldioxidutsläpp och nio miljarder liter bensin. I dag erbjuder Toyota och Lexus 18 hybridbilar och försäljningen uppgår till 15 procent av den totala.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas hybridförsäljning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanonbilar om man gillar att glida fram, inget för sportigare körning..... Men billigt åker man....:)
Till vardags är denna bilen kanon för man kör ju inte sportigt varje dag till jobbet.
Vete sjutton om inte första modellen var snyggare?
Men jag kan hålla med om att det nog är billigt att åka Prius, men nog kan det vara värt något att slippa tristessen.
Säga vad man vill om Prius, och det gör ju folk:) men man kan inte komma ifrån den enorma betydelsen bilen har haft för utvecklingen av hybrider.
En av världshistoriens fulaste bilar, dessutom inte på långa vägar så snål som Toyota uppger.
Men som Prestigelös påpekar, en av de viktigaste bilarna någonsin
Jag håller med de flesta, fruktansvärt trist bil. Men den har bidragit starkt till hybridboomen. Så stort grattis till så många bilar.
Det tog f.ö. 8 inlägg innan ens "kvalitet" nämndes...... Artikeln handlar inte om detta, ingen annan har en nuddat vid ämnet och ändå poppar det upp i inlägg nr 8. Men jag är väl inte så förvånad.
Så nu börjas det igen :-(
jaha nu är ni snart igång igen, denna gång triggad av Jes idiotkommentarer som han bara gör för att provocera. Tragiskt är ordet.
Audi, det var väl väntat att leifer skulle se till att artikeln kom in på temat "kvalitet". Tidigare idag sa leifer så klokt och förståndigt att kvalitet hade flera dimensioner. Men nu är han som vanligt tillbaka i gamla gängor och talar om kvalitet som om det bara fanns en dimension - HANS dimension. Prius håller inte uppseendeväckande hög kvalitet - och de andra kvaliteterna (de andra dimensionerna) finns inte att hitta i denna snudd på världens fulaste bil.
Kan bara instämma i vad Rustan skriver längre ner. Utan att börja diskutera kvalitet.
Finns en sån här sedan på jobbet, bland det fulaste jag sett. Men, ändå en slags milstolpe.
Jag visste det - leifers "kvalitet" finns bara i en (enkel) dimension, nämligen hans egen. När leifer använder ordet "kvalitet utan förklaring" menar han tydligen någon självuppfunnen definition i stil med "folklig syn på kvalitet" som dessutom är "befriad från intellektuella diskussioner" (i vilka leifer för övrigt aldrig har deltagit). Å det klart, för att leifers variant av "kvalitet" skall passa in i hans agenda kan han ju förvisso bara använda sig av den enkla varianten. Men nu är det inte så enkelt. Kvalitet existerar i flera dimensioner och samtliga dessa måste beaktas i en strävan att få fram helheten. Till exempel måste fjädringskomfort betraktas som en (abstrakt) kvalitet som faktiskt utgör en helt avgörande roll för hur en bil kommer att uppfattas totalt sett. Det finns således en lång rad av kvaliteter i andra dimensioner som inte bara kan uteslutas. Vad skulle då slutresultatet bli? leifer väljer den "kvalitet" som passa hans agenda, jag väger in samtliga kvaliteter och i och med det skiljs agnarna från vetet - både vad gäller bilar och debattörer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.