Toyota var pionjärer på effektiv biltillverkning och har bland annat gjort sig kända för ”kaizen”, som innebär att kvaliteten ständigt ska förbättras.
Men i dag är det inte lika självklart att Toyota är bäst på biltillverkning. ”Uppstickare” som Tesla och BYD står i allt högre grad för nya lösningar och genombrott.
Nu uppger Automotive News att Toyota planerar en ”massiv översyn” av hela produktionssystemet för de kommande elbilsmodellerna. Målet är att halvera produktionstiden, fördubbla produktiviteten och att kostnaderna ska minska med 25 procent.
En av nyheterna är pressgjutning, eller ”megacasting”, som Tesla var tidigt ute med och som även Volvo börjat använda. En enda sektion av bilens underrede kan på så sätt ersätta 86 separata delar och 33 processer och tillverkningstiden för delen går från en halvtimme till 100 sekunder.
Bilarna ska också köra själva mellan de olika stationerna i fabriken, och eftersom de är eldrivna sker det utan lokala utsläpp. Utöver det ska bilarna tillverkas i tre separata moduler som ska fogas samman på nya sätt.
Toyota har hittills bara lanserat en elbil på den svenska marknaden, men en ny generation elbilsmodeller ska anlända 2026.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.