Toyota ökade sin försäljning med åtta procent under fjolåret. 8,42 miljoner sålda bilar innebär att det japanska företaget för tredje året i rad kan titulera sig världens största biltillverkare.
Den samlade försäljningen omfattar även lyxdivisionen Lexus, småbilstillverkaren Daihatsu och lastbilstillverkaren Himo. Enbart märket Toyota sålde 7,53 miljoner bilar under 2010.
Toyota upplevde ett svagt år i USA, minus 0,4 procent, i kölvattnet av tillverkarens stora återkallelser som orsakade många svarta rubriker. Men med en ökning på andra marknader lyckades Toyota hålla General Motors bakom sig.
GM världstvåa
Detroitbaserade GM levererade 8,39 miljoner bilar under 2010, en ökning med 12 procent, vilket gör tillverkaren till världens näst största.
GM ökade starkt på den kinesiska marknaden och återlanserades under året på börsen sedan amerikanska staten under 2009 gått in som ägare. Krisåret 2008 fick GM lämna över tronen till Toyota, efter 77 år som världsetta.
Efter GM sålde Volkswagen mest bilar under 2010. Koncernen ökade sin försäljning med 14 procent till totalt 7,14 miljoner bilar.
Diskutera: Klarar Toyota att hålla kvar sin ställning som världsetta?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart klarar de det! Som jag alltid sagt, återkallningar och diverse andra problem går hem bland folk!
Bäst och störst. Ingen slump. Bygger man underbart bra bilar går det fint.
/Stolt Toyota-ägare
Men Jarl, det är ju en Lexus på bilden?
En viktig aspekt har alla glömt, nämligen den hur många fler bilar hade Toyota sålt om det inte hade varit för alla skandaler. Helt klart är att Toyota har tappat en stor del men ändå klara sig som världsetta.
Men så: Var är det för tillfredsställelse att vräka ut flest bilar? Flest och olidligt tråkiga? Låt dom hållas så fortsätter jag i min E-Klassmerca.
Det är ingen stor skillnad så nog kan det växla när GM kommer igång igen. GM tappade mer under krisen än Toyota.
Var och en kan ha sina funderingar, om varför Toyota klarar att behålla den nyvunna 1:a-platsen, trots att dom gått igenom sitt ojämförligt mest problematiska år. Många anser att Toyota bygger driftsäkrare bilar än de flesta. För egen del är jag skeptisk. Men, om Toyota, Sverige är likt Toyota resten av världen, så tror jag framgångarna till stor del beror på den generösa garanti/goodwill-policy märket håller sej med. Både mina egna (dåliga från en del märken) och andras "historier", ger nyckeln till varför man blir stamkund. Även i de fall själva bilen inte är nåt alldeles extra.
Se där: Inga påhopp, stulna användarnamn eller något liknande. Alla har sin egen åsikt. Inga påhopp som kan räknas som direkt påhopp.
Självklart funkar detta utan inloggningskrav!
Toyota är störst.
Saab är minst.
Hyundai/Kia ökar mest.
Jag tror att koreanerna kommer att gå förbi Toyota inom 5 år.
Att köpa Toyota med det argumentet "att det finns många som köper Toyota" är lika dumt som att säga att man ska äta koskit bara för att många flugor gör det... Men å andra sidan är det just det som Toyota ägare går på eller gör...?
Ja Uno, se på f*n, du kanske har rätt. Har ju gått 1.5h nu sedan första inlägget och inget trams ännu.
Starkt av Toyota att öka, men har man ökat sin "värlsdmarknadsandel"?
Någon som vet om/var man kan hitta siffror på sålda bilar per år och tillverkare globalt och totalsiffrorna globalt? Det vore intressant att läsa även för andra tillverkare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.