Trots att marginalerna är små väljer Toyota att stanna i det allra minsta småbilssegmentet med modellen Aygo. Men den nya versionen blir en upphöjd crossover istället för en vanlig småbil.
Modellen Toyota Aygo X har redan visats upp i konceptform och nu premiärvisas den i produktionsfärdigt utförande. Enligt Toyota är den utvecklad i Europa för europeiska köpare.
Toyota Aygo X bygger på samma GA-B-plattform som den större Yaris, men Aygo X blir 24 centimeter kortare än Yaris och nästan lika mycket längre än första generationen Aygo från 2005. Bagaget rymmer 231 liter, 55 mindre än i Yaris.
Att modellen blir en crossover märks på att sittpositionen är 5,5 centimeter högre än i gamla Aygo, och Toyota utlovar lägre ljudnivå och bättre fjädring än i den ganska burkiga och simpla föregångaren. Dessutom höjs tekniknivån med en 9-tums pekskärm, autobroms, adaptiv farthållare och LED-strålkastare. Några mjukvaruuppdateringar över nätet finns dock inte.
För att hålla inköpspriset nere har Toyota heller inte lyckats klämma in någon elektrifiering i utvecklingsbudgeten. Toyota Aygo X har en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor som drar 4,7 l/100 km och släpper ut minst 107 gram koldioxid per kilometer. Det ger en förhöjd fordonsskatt på 3 784 kr/år. Det finns varken hybridteknik eller eldrift trots att modellen främst är till för körning i stadstrafik.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 8 november 2021 Körde både Picanto och Aygo…
- 8 november 2021 40-talisten skrev: Bonus…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.