Nästa artikel
Toyota Aygo X blir modernare – men saknar hybriddrift
Nyheter

Toyota Aygo X blir modernare – men saknar hybriddrift

Publicerad 5 november 2021 (uppdaterad 5 november 2021)
Nu visar Toyota upp ersättaren till småbilen Aygo som växer på alla ledder och blir en crossover. Men köparna får klara sig utan elektrifering.

Trots att marginalerna är små väljer Toyota att stanna i det allra minsta småbilssegmentet med modellen Aygo. Men den nya versionen blir en upphöjd crossover istället för en vanlig småbil.

Modellen Toyota Aygo X har redan visats upp i konceptform och nu premiärvisas den i produktionsfärdigt utförande. Enligt Toyota är den utvecklad i Europa för europeiska köpare.

Toyota Aygo X bygger på samma GA-B-plattform som den större Yaris, men Aygo X blir 24 centimeter kortare än Yaris och nästan lika mycket längre än första generationen Aygo från 2005. Bagaget rymmer 231 liter, 55 mindre än i Yaris.

Manuell låda är standard, men en steglös CVT-låda finns som tillval.

Att modellen blir en crossover märks på att sittpositionen är 5,5 centimeter högre än i gamla Aygo, och Toyota utlovar lägre ljudnivå och bättre fjädring än i den ganska burkiga och simpla föregångaren. Dessutom höjs tekniknivån med en 9-tums pekskärm, autobroms, adaptiv farthållare och LED-strålkastare. Några mjukvaruuppdateringar över nätet finns dock inte.

För att hålla inköpspriset nere har Toyota heller inte lyckats klämma in någon elektrifiering i utvecklingsbudgeten. Toyota Aygo X har en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor som drar 4,7 l/100 km och släpper ut minst 107 gram koldioxid per kilometer. Det ger en förhöjd fordonsskatt på 3 784 kr/år. Det finns varken hybridteknik eller eldrift trots att modellen främst är till för körning i stadstrafik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (18)

  • 8 november 2021 Körde både Picanto och Aygo…
  • 8 november 2021 40-talisten skrev: Bonus…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.