De allra minsta bilmodellerna har inte haft någon enkel resa de senaste åren. Försäljningsmarginalerna är små och kostnaderna för att klara nya krav på säkerhet och utsläpp ökar. Samtidigt väljer fler och fler bilköpare att köpa en suv istället för en vanlig småbil.
Toyota tänker inte ge upp mikrobilssegmentet utan lanserar istället en ny modell. Längst ned i modellhierarkin blir det en ersättare till dagens Toyota Aygo, nu med tilläggsbokstaven ”X”, som ska uttalas ”Cross”.
Toyota Aygo X har redan visats upp i konceptform och nu får den grönt ljus för serieproduktion i Tjeckien. Modellen ska bygga på samma plattform som den något större modellen Yaris och blir bara fem millimeter längre än dagens Aygo, och betydligt mindre än dagens Yaris Cross.
Det finns än så länge inga detaljer om pris eller drivlina. För att hålla utvecklingskostnaden nere verkar det dock som att Aygo X framför allt fokuserar på bensindrift och det är oklart om den ens kommer med hybridteknik.
Toyota Aygo lanserades 2005 som en billig stadsbil och fanns även i de tekniskt identiska syskonmodellerna Citroën C1 och Peugeot 107. Modellerna har sålt förhållandevis bra och finns i nuläget registrerade i knappt 37 000 exemplar i Sverige.
Toyota har nu tagit över den tjeckiska fabriken där småbilarna byggts. Det blir inga syskonmodeller från Peugeot eller Citroën kopplade till Toyota Aygo X.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 6 oktober 2021 Saabnisse - för att citera…
- 6 oktober 2021 Den ser ju också fördjävlig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.