Om vätgasdrivna Toyota Mirai körs för aggressivt kan den tillåtna spänningsnivån överstigas.
Alla 2.800 vätgasdrivna bilar världen över måste åtgärdas.
Spänningsnivån som genereras av bränslecellsystemet riskerar att överstigas om gaspedalen trycks ned för hårt. Toyota säger att detta kan hända under exceptionella förhållanden om bilen har körts på farthållare ett tag och föraren sedan accelererar för snabbt. Effekten blir då att systemet stängs ner.
Inga incidenter har rapporterats och bilarna åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Inga incidenter har rapporterats och bilarna åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade varit bra om denna typ av uppdatering kunde göras av tillverkaren "over the air", alternativt om kunden själv kunde göra det.
Ett problem för elektronik i bilar på sikt är att motorns vibrationer kan skada den eller få den att fungera sämre. Även oxidering uppstår i kontaktytor m.m.
Med en vätgasbil så reduceras dom vibrationerna, så helt klart ett plus för oss som kör lite äldre bilar.
Det är nog den mest praktiska bilen att återkalla. Få exemplar och alla cirkulerar kring en specifik plats.
Alla 2800 bilar. Haha , ja den är ju en stor försäjlningssuccé. Sen finns nog största delen av dessa i Japan, följt av USA.
Eller förresten det har ju inte sålts några, utan alla är ju leasade främst av stat, myndigheter och företag som jobbar i denna branch.
I Europa, max tvåsiffrigt antal. Notera att vätgasförespråkarna gärna lyfter fram att vätgasen och bränsleceller är inte ny teknik heller.
Nä bränslecellen har sin plats i nåt annat än personbilar.
TonyV, produktionstakten är inte hög, bilarna är dyra än så länge och det är ont om mackar. Så fortfarande mest ett proof of concept, dvs man HAR nu bevisat att det fungerar. Ändå spöar vätgas skiten ur elbilar, dom klarar 50 mil även vintertid och kan tankas på 3 min. Vill man öka effektiviteten finns inget som hindrar att man gör en laddhybrid av en vätgasbil med säg 5 mils räckvidd på el och att man då kan göra typ 80% av resorna på el.
Skivbromsarna behöver minst lika bra kylning som i Ferraris modeller. Förlåt men det är en så idiotisk design.
Vätgas kan säkert tankas på 3 minuter men transporten av bilen från t ex Åre till Stockholm för att göra tankningen tar nog en avsevärd tid..:)
Typisk barnsjukdom, tyvärr vanligt förekommande på bilar med mycket ny teknik tidigt i livscykeln. Precis som jag förutspådde tidigare så kommer Toyota att återkalla bilar vid detta stora teknikskiften med TNGA-Plattformen och vätgasdrivlinan.
Pi bara och tanka kan ta ett bra ta tag om man bor i Stockholm då man måste åka till Arlanda för att tanka vätgas. Bor man i Söderort så är Mirai ingen bil att rekommendera.
Pi, till skillnad från att sälja el så finns det en tydlig möjlighet att tjäna pengar på att sälja vätgas. Marknaden kommer alltså lösa det problemet snabbt om det bara blir lite momentum på vätgasbilar i början. Är ju liksom tydligt idag att det är stort ointresse att sälja el trots att elbilen funnits flera år nu i trafiken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.