Toyota C-HR återkallas, liksom…
Slitna kablar kan orsaka bränder i Prius och C-HR. Drygt 6.700 bilar finns i Sverige.
Toyota har upptäckt att fordonsvibrationer kan göra att kablarna som ansluter till hybridsystemets Power Control Unit nöts mot ett skydd vid en av kontakterna. I värsta fall blir det en kortslutning som i sin tur kan leda till att bilen börjar brinna.
I Sverige omfattas totalt 6.723 bilar av detta, varav 824 Prius, 423 Prius Plug-in samt 5.476 C-HR. Bilarna är tillverkade mellan juli 2015 och maj 2018.
Erik Gustafsson, PR-chef på Toyota i Sverige berättar att svenska kunder kommer att kontaktas inom kort:
– På verkstaden kommer man först kontrollera kabelhärvan för att se om den aktuella bilen berörs. Om så är fallet byts kabelstammen mot en ny som också har ett förbättrat skydd. Om kabelhärvan inte är skavd kommer ändå ett förbättrat skydd installeras. Självklart utan kostnad för bilägaren. Om bara skyddet behöver installeras tar det omkring 20 minuter. Om kabelhärvan behöver bytas tar det ca 4 timmar och 40 minuter för Prius-modellerna och 4 timmar för C-HR, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
I Sverige omfattas totalt 6.723 bilar av detta, varav 824 Prius, 423 Prius Plug-in samt 5.476 C-HR. Bilarna är tillverkade mellan juli 2015 och maj 2018.
Erik Gustafsson, PR-chef på Toyota i Sverige berättar att svenska kunder kommer att kontaktas inom kort:
– På verkstaden kommer man först kontrollera kabelhärvan för att se om den aktuella bilen berörs. Om så är fallet byts kabelstammen mot en ny som också har ett förbättrat skydd. Om kabelhärvan inte är skavd kommer ändå ett förbättrat skydd installeras. Självklart utan kostnad för bilägaren. Om bara skyddet behöver installeras tar det omkring 20 minuter. Om kabelhärvan behöver bytas tar det ca 4 timmar och 40 minuter för Prius-modellerna och 4 timmar för C-HR, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säljer man många bilar med fel på får man återkalla stora mängder.
Toyota är inte var det har varit. Fel och återkallelser står som spön i backen.
MVH AL
Men oj... För någon vecka sedan så återkallade vw för en lampa som kunde bli för varm. Då kraxade tåjåta-kramarna glatt.
Undrar om denna återkallelse är lysande i deras ögon eller om de är tyst.
Mc Tar: Kan du länka till artikeln om den varma lampan? Det senaste jag hittat angående VW´s återkallningar är den om kadmium i VW's laddbilar från början av augusti och där har "tåjåta-kramarna" skött sig exemplariskt. Länk: http://www.vibilagare.se/nyheter/giftigt-amne-i-volkswagens-laddbilar
#denvuxneirummet
Haha, plus ett på den...
Mc Tar: Jag hittade artikeln angående innerbelysningen vid taket som kan kortslutas om det kommer in fukt, om det är den du menar, och inte heller där är det några "tåjåta-kramare" som kraxat glatt,
länk: http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-700000-bilar
Tobo:
http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-700000-bilar
https://teknikensvarld.se/taklampa-kan-fa-bilar-att-brinna-volkswagen-aterkallar-700-000-bilar/
Toyotas famösa kvalitet..
Mc Tar: Fortfande inga länkar till kraxande "tåjåta-kramare" på denna sajt. däremot kraxande i inlägg #9 och #10 i denna tråd. Vad kallar du dem?
ja det er faktisk et tegn på kvalitet at man på 1 bil ud af 1 million har lugtet et eller andet , det er super godt Toyota altid dhecker deres biler og sikkerhed, dette kunne BMW ,AUDI OG FOLKEVOGN LÆRER MEGET AF ,HER LADER MAN KUNDERNE I DET LANGE LØB BETALE.. tack til TOYOTA..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.