På grund av ett problem med det felsäkra läget återkallar Toyota sina hybrider tillverkade mellan 2008 och 2014.
Totalt handlar det om 2,43 miljoner bilar, varav en majoritet finns i Japan och Nordamerika och 11 616 bilar berörs i Sverige. Hybriderna i fråga är Prius och Auris, mer specifikt Prius tillverkade mellan oktober 2008 och februari 2014, Prius Plus tillverkad mellan september 2010 och november 2014 samt Auris Hybrid tillverkad mellan maj 2010 och maj 2014.
Skulle det uppstå problem med bilens drivlina ska bilen gå in i felsäkert läge, men på vissa modeller sker inte detta. Berörda kunder kommer kontaktas via brev och behöver något åtgärdas vid besöket ska det ta ungefär 40 minuter.
Inga olyckor har rapporterats i samband med problemet. De berörda bilarna är samma som återkallades februari 2014 och juli 2015, då Toyota inte kände till detta problem.
Skulle det uppstå problem med bilens drivlina ska bilen gå in i felsäkert läge, men på vissa modeller sker inte detta. Berörda kunder kommer kontaktas via brev och behöver något åtgärdas vid besöket ska det ta ungefär 40 minuter.
Inga olyckor har rapporterats i samband med problemet. De berörda bilarna är samma som återkallades februari 2014 och juli 2015, då Toyota inte kände till detta problem.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmm.. säljer man mycket, får man återkalla mycket. Lesson learned.
Toyota viser vejen, hvordan mam servicerer sine biler og kunder . 11 år tilbage god service og godt for os alle , der kunne de andre lære noget, dog vil jeg sige at de er blevet bedre også BMW og Mercedes og folkevogn,tak det er jo bores liv .
Japansk kvalité..
Ja, japansk kvalitet att faktiskt återkalla när det behövs.
Dags igen...
Toyota är inte vad det har varit. Numera har man lika mycket driftsfel som alla andra.
MVH AL
Visst, Toyota har samma mediokra kvalité som Fiat numera. Konstigt att vi toyotaägare inte har märkt detta...
Till skillnad från alla VW-ägare som tydligen tillbringar all sin lediga tid på verkstaden, enligt alla som inte äger en VW alltså... :-)
Är det den skottsäkra tekniken som krånglar?
Vänd på frågan, hur många kört runt i bilar av andra märken som inte vet om att fel som existerar på deras bilar för normalt kanske felet inte syns eller hörs. BMW är ett bra exempel, det krävs ett antal oförklarliga bilbränder innan de ens erkänner att det finns problem. Toyota skall ha applåder för att de sköter allt snyggt och öppet. Jag hatar när företag döljer och trixar. Mitt förtroende är fortfarande högt för Toyota, skulle kunna köpa en igen.
@notarius, högsta betyg för meningsfull post...not.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.