Precis som i september rasade flera biltillverkare i försäljning under oktober, jämfört med samma månad förra året. Värst gick det för Subaru (-49,17 %), Honda (-44,59 %) Toyota (-37,13 %), Renault (-34,92 %), Peugeot (-27,33 %), Mazda (-26,48 %) och Nissan (-20,03 %).
Samtidigt gick det betydligt bättre för andra tillverkare, bland andra Suzuki och Kia som noterade en uppgång på 39,38 respektive 26,18 procent. Även Volvo ökade sin försäljning, med 4,79 procent.
Volvo dominerar fortfarande listan över flest nyregistreringar totalt under året med inte mindre än fyra modeller bland de tio främsta. Dock har ledaren Volvo V70 tappat hela 29,81 procent i försäljning jämfört med samma månad förra året, medan tvåan Volkswagen Passat har ökat med 24,55 procent.
Trots det blev Volvo V70 den bil som såldes mest i oktober, tätt följd av Volvo V60 på andra plats. Bland de tjugo bilar som sålts mest över hela året ökade Volkswagen Polo starkast (+68,66 %).
Nyregistreringar januari-oktober 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)
1. Volvo V70, 17 931 (21 482)
2. Volkswagen Passat, 12 677 (10 911)
3. Volkswagen Golf, 10 696 (10 340)
4. Volvo V60, 10 184 (170)
5. Volvo V50, 7 929 (8 728)
6. Kia Cee’d, 5 661 (6 936)
7. Audi A4, 5 283 (5 759)
8. Volvo XC60, 5 207 (4 188)
9. Renault Megane, 4 700 (5 194)
10. Ford Focus, 4 628 (5 010)
11. BMW 5-serie, 4 547 (3 271)
12. Skoda Fabia, 4 044 (3 108)
13. Renault Clio, 3 947 (7 565)
14. BMW 3-serie, 3 871 (4 063)
15. Skoda Octavia, 3 768 (3 427)
16. Volkswagen Polo, 3 727 (3 507)
17. Mercedes C-klass, 3 518 (2 527)
18. Toyota Auris, 3 175 (3 204)
19. Nissan Qashqai, 3 164 (3 097)
20. Opel Astra, 3 049 (2 786)
Klicka här för att se hela topplistan för oktober, med 307 modeller.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för oktober?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Återigen skulle det vara intressant att veta andelen tjänstebilar kontra privata.
Finns det ingen möjlighet att se det?
Tror knappast att "Svensson" väljer V70 i första hand. Den är ju inte direkt billig...
Hakar på hultarns inlägg. Topplistan är för ospecificerad (privat eller tjänstebil) för att vara intressant.
Det går alldeles utmärkt att dela upp registreringarna. Det man kan få är uppdelning mellan fysik person (privata ägare) och "juridisk person"-företag!
Den listan har varje bilhandlare tillgång till, och en fantastisk specifikation nästan ned på blodgruppsnivå kan köpas ifrån företaget Vroom som specialicerat sig på att hjälpa bilhandeln att finna sina målgrupper, och se var man är bra eller mindre bra. Det vore något för tidningarna att köpa in sig på!
Men hallå!
Det spelar välan ingen roll vem som köppt bilarna. Det intressanta e välan vilka bilar som sålt bäst och har hittat flest köpare, eller hur??? Snacket om att dela upp bilköparna hit eller ditt är bara fö loosers dvs dem som äger bilar som inte säljer tillräckligt bra, det tycker jag!
En trend som verkar hålla i sig är att E85-bilar är på kraftig tillbakagång.
Bilsweden har listan mellan fysisk person och juridisk person.
Finns för övrigt till höger på sidan. (Dokument:) !!!
king of the road:
Det hade jag missat, tack för tipset! :-)
Dock kan man bara se totalt antal per märke, utan uppdelning per storlek, men ändå...
Intressant läsning, man kan t.ex. utläsa att dyra bilar som Audi, MB och BMW säljs 4 ggr mer till företag än privata.
Kia och Hyundai är det motsatt, dubbelt så många privat mot företag.
Där ser man vilka bilar som är vettigt prissatta...
Visst kan man som Swensson uttrycka det som att förmånsbilar är bra på att hitta köpare. Jag ser det mer som en form av leasing. Och att skatteregler m.m. är utformade så att det inte är lika smärtsamt att leasa en överprisad Audi/BMW (med sanslöst överprisade utrustningspaket) jämfört med att privat köpa samma bil. För mej är det helt självklart att en ren privatköps-topplista, säger mycket mer om en bils prisvärde, än om man räknar in leasing-truppen.
Om det skänker Swensson glädje, så får han gärna tycka att de bilar som verkligen köps av privatpersoner, är looser-bilar. (Men lite grumligt är det nog i det som sitter ovanför halsen.)
Tråkig läsning
för bara några år sedan så såg det ut så här..
1.Volvo v70
2.Saab 9-5
3.Volvo v50
4.Saab 9-3
Saknar den tiden..*snyft*
Nu är det bara sista minnesmärket av Hitler som dominerar säljlistan
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.