25 052 nya personbilar blev registrerade under oktober. Det är en minskning med 5,2 procent jämfört med samma månad 2010. Branschorganisationen Bil Sweden tror att det finns ett samband mellan nergången och arbetsvarsel.
– Hittills har bilmarknaden i Sverige inte påverkats av den finansiella oron. Så länge folk har jobb och kan hantera räntorna vågar man investera. Nu ser vi däremot flera varsel på arbetsmarknaden och vi kan också notera en viss avmattning i orderingången på nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Miljöbilar ökar
Samtidigt vänder sig konsumenterna i allt högre grad till miljövänliga alternativ. Såväl elbilar, dieselbilar och bränslesnåla bilar ökade i oktober jämfört med samma månad i fjol. Personbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km ökade med hela 30,7 procent. Samtidigt ligger andelen sålda dieselbilar hittills under året fortsatt över europasnittet med 61 procent.
– Detta är en mycket positiv utveckling ur miljösynpunkt och har bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige har sjunkit i rekordfart, kommenterar Bertil Moldén.
Under hela 2011 hittills, alltså januari-oktober, har bilförsäljningen ökat med 8,4 procent jämfört med samma period förra året.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Statistik blir alltid vad den som gör statistiken till. Skall alltid tas med en nypa salt.
Som jag nämnde i en annan kommentar har försäljningen tvärbromsat. Att inte nedgången är större, beror på att det slumpats bort en massa lagerbilar i oktober. Vi kommer att se ännu sämre siffror framöver. Därmed fyndläge för nybilsköpare. Alltså de som inte har nåt värdefullt att byta in.
OBS, ovanstående är gissning utifrån dagsläget. Skulle börsen börja tokrusa, så blir det även fart på bilförsäljningen. Men nu ser det illa ut.
( Detta är en mycket positiv utveckling ur miljösynpunkt och har bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige har sjunkit i rekordfart, kommenterar Bertil Moldén)
Eller hur....med diesel bilar??
kväveoxider.
salpetersyra
mm.....
Men hallå!
Det spelar välan ingen roll vem som köppt bilarna. Det intressanta e välan vilka bilar som sålt bäst och har hittat flest köpare, eller?
Jag hoppas att Hexagones kommentar är ironisk. Det är ju inte mängden bilar som minskat utan utfasningen av de äldre bilarna. Transport behovet är tämligen konstant. Det innebär tyvärr att de äldre bilarna som också till den alra största andelen är klart sämre än en ny bil. Detta även om man jämför en äldre bensin mot en ny dieselbil vilket inte alltid kommer fram. Vilket i sin tur också inte minskar nedfallet av salpetersyra även om just detta inte är det stora eller enda problemet med NOx emissionerna. Därför är det tyvärr negativt för miljön att nybilsförsäljningen minskar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.