I fredags lämnade Volkswagens försäljnings- och marknadschef över ett exemplar av nya elbilen ID 3 till en köpare i Wolfsburg. Bara fyra dagar senare lämnar han sitt jobb med omedelbar verkan, skriver tyska medier.
Det har visserligen spekulerats i flera månader att Jürgen Stackmann ska lämna Volkswagen, men det brukar vanligtvis inte ske så här snabbt. Nu tar Klaus Zellmer, chef för Porsche i USA, över som ansvarig för försäljning och marknadsföring på Volkswagen. Det bekräftas av VW-chefen Ralf Brandstätter.
– De senaste fem åren har Jürgen Stackmann ansvarat för försäljningen under en utmanande tid med mycket engagemang och kompetens, säger Ralf Brandstätter i ett uttalande.
Han avslöjar inte vart Jürgen Stackmann ska gå eller varför han slutar, men tackar honom för sitt arbete under Volkswagens omställning mot eldrift.
– Tillsammans med Klaus Zellmer kommer vi fortsätta på vägen vi valt med det nya Volkswagen.
Jürgen Stackmann började på Volkswagen 2010 efter elva år på Ford. Han har bland annat jobbat på Skoda och Seat.
Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt tidigare under sommaren har Jürgen Stackmann inte fokuserat tillräckligt mycket på försäljningen av Golf och Passat, något som ledde till att Europas bäst säljande bil blev Renault Clio. Han har också tvingats be om ursäkt efter en rasistisk reklamfilm.
Läs också: Volkswagen ber om ursäkt efter rasistisk reklamfilm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Han fick sparken för han inte fokuserade försäljningen, vilket ledde till att Renault Clio sålde mest i Europa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.