Den hypnotiska grillen är ett kännetecken för Thunder Powers bilar. Här på prototypen av en suv.
Laddar upp för eldriven offensiv i Europa.
Det är inte bara kinesiska biltillverkaren Chery som vill ha en del av den europeiska bilmarknaden. På bilsalongen i Frankfurt som hölls nyligen visade även den nyetablerade biltillverkaren Thunder Power upp sina framsteg.
Företaget inriktar sig helt på elbilar och demonstrerade prototyper av en sedan och en suv. Drivlinan består av ett batteri med kapacitet på 125 kWh, vilket ger en räckvidd på 65 mil, i alla fall enligt den generösa NEDC-körcykeln.
Thunder Power har sitt huvudkontor i Hong Kong, men har också ett forsknings- och utvecklingscenter i Italien. Nyligen öppnades en tillverkningsfabrik i kinesiska Ganzhou och kontrakt har skrivits med spanska politiker gällande en andra fabrik i regionen Katalonien. Dessutom ska Thunder Power bygga en fabrik för batteritillverkning i Taiwan.
– Thunder Power är en ny kraft i elbilsindustrin. Vi är dedikerade att tillverka utomordentliga elfordon som eliminerar de kompromisser som nuvarande bilmodeller möter, säger företagets vd och styrelseordförande Wellen Sham.
Diskutera: Tror du att Thunder Power kan bli ett framgångsrikt bilmärke?
Företaget inriktar sig helt på elbilar och demonstrerade prototyper av en sedan och en suv. Drivlinan består av ett batteri med kapacitet på 125 kWh, vilket ger en räckvidd på 65 mil, i alla fall enligt den generösa NEDC-körcykeln.
Thunder Power har sitt huvudkontor i Hong Kong, men har också ett forsknings- och utvecklingscenter i Italien. Nyligen öppnades en tillverkningsfabrik i kinesiska Ganzhou och kontrakt har skrivits med spanska politiker gällande en andra fabrik i regionen Katalonien. Dessutom ska Thunder Power bygga en fabrik för batteritillverkning i Taiwan.
– Thunder Power är en ny kraft i elbilsindustrin. Vi är dedikerade att tillverka utomordentliga elfordon som eliminerar de kompromisser som nuvarande bilmodeller möter, säger företagets vd och styrelseordförande Wellen Sham.
Diskutera: Tror du att Thunder Power kan bli ett framgångsrikt bilmärke?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Företag som enbart inriktar sig på elbilar är framtiden. De behöver inte enbart vara kinesiska (även om de för tillfället är mest offensiva) utan det finns säkert många européer/amerikaner med en hel del idéer som vill vara med.
Fördelen är att ett sådant företag går från noll till färdig elbil direkt. Skillnaden mot traditionella biltillverkare är enorm. För att de gamla inte ska tappa kunder måste de ha en försiktig utveckling vilket tar oerhört lång tid att gå från fossil- mildhybrid- plug in hybrid- elbil med Rex- elbil 20 mil- elbil 50 mil, som de flesta traditionella biltillverkare nu gör.
Skulle önska mer från Nevs. Vill se deras visioner... Känns som de borde ha musklerna att göra det.
Fiskmuns-modet kommer starkt.
Det är möjligt att jag är vidskeplig, men är Thunder verkligen ett bra namn på en elbil? Det får helst låta bli att spraka och smälla.
Fast det är ju lite hårdrock över namnet: https://youtu.be/Q-pBzymTnXM
Vad trevligt med ett plåt-anus som grill. Då blir det ju faktiskt en farkost som skiljer sig från mängden. Heja Thunder.
Grillen ger mig lite, men bara lite, kopplingar till Tatra 603.
Den hade kanske levt upp bättre till namnet "Thunder Power" om den fått chansen med sin V8.
https://m.youtube.com/watch?v=KlVOVmCVSNY
Lustigt nog så har det under ett flertal år funnits en tillverkare av Li-batterier som faktiskt heter Thunder Power. Ja - tillverkare eller distributör vill jag låta vara osagt men märket har i alla fall funnits länge.
Ser helt OK ut – om de byter ut den anskrämliga grillen. Kina är på gång. Men det är knappast någon nyhet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.