Här är suven som ska hjälpa den kinesiska biltillverkaren att slå sig in på den europeiska bilmarknaden.
Chery deltar i årets bilsalong i Frankfurt, med siktet inställt på att sälja bilar i Europa. Den kompakta suven som ska hjälpa dem dit heter Exeed TX och visas som prototyp på bilmässan.
I utvecklandet av bilen samarbetade Chery med flera företag. Bilens plattform har tagits fram av tyska företaget Benteler. Vidare har den MacPherson-fjädring, fyrhjulsdrift från BorgWarner, förarmiljö från Bosch, koppling och förarassistanssystem från Valeo och LED-strålkastare från Hella. Continental bistod med elektronisk kontrollenhet och mjukvara.
– Europa är en av de mest mogna marknadsplatserna i världen och här bor de mest krävande och sofistikerade kunderna. Vi lämnade inget åt slumpen för att säkerställa att vårt nya modellutbud är utformat för att möta de högsta förväntningarna, säger Ray Briezinski, chef för produktutveckling på Chery.
Chery tror att bilen kan göra bra ifrån sig i krocktester. De lutar sig mot sina femstjärnor i kinesiska motsvarigheten till Euro NCAP, kallad China NCAP. Några förarassistanssystem som bilen är utrustad med är avåkningsvarnare, dödavinkelnvarnare förarövervakning och farthållare. Det finns också något som kallas ”Collision protection”. Det är oklart om det betyder autobroms, men troligtvis är det något sådant. Bilen är också utrustad med 360-graderskamera och parkeringsassistans.
I utvecklandet av bilen samarbetade Chery med flera företag. Bilens plattform har tagits fram av tyska företaget Benteler. Vidare har den MacPherson-fjädring, fyrhjulsdrift från BorgWarner, förarmiljö från Bosch, koppling och förarassistanssystem från Valeo och LED-strålkastare från Hella. Continental bistod med elektronisk kontrollenhet och mjukvara.
– Europa är en av de mest mogna marknadsplatserna i världen och här bor de mest krävande och sofistikerade kunderna. Vi lämnade inget åt slumpen för att säkerställa att vårt nya modellutbud är utformat för att möta de högsta förväntningarna, säger Ray Briezinski, chef för produktutveckling på Chery.
Chery tror att bilen kan göra bra ifrån sig i krocktester. De lutar sig mot sina femstjärnor i kinesiska motsvarigheten till Euro NCAP, kallad China NCAP. Några förarassistanssystem som bilen är utrustad med är avåkningsvarnare, dödavinkelnvarnare förarövervakning och farthållare. Det finns också något som kallas ”Collision protection”. Det är oklart om det betyder autobroms, men troligtvis är det något sådant. Bilen är också utrustad med 360-graderskamera och parkeringsassistans.
På insidan finns en tiotums pekskärm och ljusslingor under ventilationsutblåsen indikerar kvaliteten på luften utanför genom att skifta mellan blått och rött.
Exeed kommer att mynna ut i en hel grupp bilar med elektrifierad drivlina som gemensam nämnare. Hybrider, laddhybrider och elbilar står på utvecklingsagendan.
Första drivlinealternativet blir en laddhybrid. En 1,5-liters bensinmotor samarbetar med en elmotor och resultatet blir sammanlagt drygt 265 hästkrafter. På enbart el sägs bilen kunna ta sig 7 mil.
Chery har inte satt ett lanseringsdatum för Europa, men enligt pressmeddelandet blir det ”de närmaste åren”.
Diskutera: Vad tycker du om Chery Exeed TX?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.