Teslas luftfiltrering är bäst på att ta bort partiklar, enligt testet.
Ett oberoende test av luftkvaliteten i olika bilar visar på stora skillnader mellan märken.
Det är stor skillnad mellan hur effektiv reningen av kupéluften är i olika bilmodeller. Det slår det brittiska företaget Emissions Analytics fast efter att ha mätt partikelhalter i kupéluften hos 97 olika bilmodeller.
Deras tester visar att Tesla Model X, som är utrustad med ett stort HEPA-filter och ett så kallat ”Bioweapon Defense Mode”, renar luften bäst, medan Lexus ES hade högst antal partiklar i interiörluften.
I testet mättes också hur mycket koncentrationen av koldioxid ökade i bilarna när ventilationssystemet ställdes in på återcirkulering. Även där var det stora skillnader mellan de testade modellerna.
Det finns i dag ingen standardiserad metod för att mäta luftkvalitet eller reningseffektivitet av kupéluften i bilar, vilket Emissions Analytics jobbar på att förändra. De menar att coronapandemin har gjort frågan extra relevant eftersom effektiv luftrening kan minska risken att en person smittar de andra passagerarna i ett fordon.
Emissions Analytics beskriver sig själva som specialister på mätning av verkliga utsläpp från fordon. De hade en roll i det testarbete som föranledde Dieselgate-skandalen år 2015.
Läs också: Nybilsdoften är i själva verket giftiga ämnen
Deras tester visar att Tesla Model X, som är utrustad med ett stort HEPA-filter och ett så kallat ”Bioweapon Defense Mode”, renar luften bäst, medan Lexus ES hade högst antal partiklar i interiörluften.
I testet mättes också hur mycket koncentrationen av koldioxid ökade i bilarna när ventilationssystemet ställdes in på återcirkulering. Även där var det stora skillnader mellan de testade modellerna.
Det finns i dag ingen standardiserad metod för att mäta luftkvalitet eller reningseffektivitet av kupéluften i bilar, vilket Emissions Analytics jobbar på att förändra. De menar att coronapandemin har gjort frågan extra relevant eftersom effektiv luftrening kan minska risken att en person smittar de andra passagerarna i ett fordon.
Emissions Analytics beskriver sig själva som specialister på mätning av verkliga utsläpp från fordon. De hade en roll i det testarbete som föranledde Dieselgate-skandalen år 2015.
Läs också: Nybilsdoften är i själva verket giftiga ämnen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.