Det är ingen nyhet att elbilars räckvidd sjunker dramatiskt i kallt väder. Nu har den tyska bilistorganisationen ADAC genomfört ett omfattande test av elbilar för att undersöka hur de klarar låga temperaturer och motorvägshastigheter.
Totalt testades 25 elbilar med en angiven räckvidd på minst 50 mil i ADAC:s testlabb för elektrisk mobilitet. Testet simulerade en resa mellan München och Berlin – en sträcka på 58,2 mil – vid en utetemperatur på 0 °C. I förväg hade en verklig resa spelats in, och den insamlade datan importerades sedan till testbänken.
Under testet fanns en tydlig vinnare: Mercedes EQS 450+. Det var den enda modellen som klarade hela sträckan utan att laddas. Den hade dessutom den lägsta testförbrukningen, 20,4 kWh/100 km, och kunde ladda över 30 mil på 20 minuter.
På andra respektive tredje plats placerade sig två andra lyxmodeller – Porsche Taycan och Lucid Air. Taycan gynnades av sin låga energiförbrukning, medan Lucid Air uppnådde en räckvidd på 51,8 mil. Även Volkswagen ID.7 och Tesla Model 3, som är något billigare modeller, presterade bra.
I den andra änden av skalan placerade sig MG4, Peugeot e-3008 och Volvo EC40. Dessa modeller hade en förbrukning på upp till 30 kWh/100 km, vilket är 40–50 procent högre än förbrukningen hos EQS. Dessutom tog varje laddning betydligt längre tid. Dock klassades ingen av de testade bilarna som olämpliga för långa vinterresor.
Enligt ADAC visar testet att eldriven mobilitet fungerar även vintertid och på längre sträckor, men att valet av fordon är avgörande. De uppmanar tillverkarna att redovisa elbilarnas faktiska räckvidd även under krävande förhållanden – exempelvis vid kallt väder och motorvägskörning – och inte enbart enligt WLTP-körcykeln.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- Idag 22:50 Villevalle skrev: Det…
- Idag 22:31 Helt avgörande för ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.