Nu har vinterns stora årliga räckviddstest, anordnat av NAF och Motor, genomförts. I testet mäts både hur långt bilen faktiskt kan köra och avvikelsen från den officiella WLTP-räckvidden.
Storfavoriten var Tesla Model 3, som många gånger tidigare haft längst räckvidd. I år var dock den amerikanska elbiltillverkaren en besvikelse. Tesla Model 3 Rear Wheel Drive, med en officiell räckvidd på 70,2 mil, visade en avvikelse på 24 procent. Teslan klarade 53,3 mil, samma sträcka som Polestar 3. Polestar hade dock bara en avvikelse på 5,18 procent, vilket är den näst bästa siffran under de sex upplagorna av testerna.
En intressant observation under testet var att Tesla Model 3 först rapporterade en räckvidd på 54,8 mil baserat på trippräknaren. Dock stannade Polestar och Teslan mellan 200 och 300 meter från varandra med olika vägmätaravläsningar. Polestars siffror matchade det beräknade avståndet från Google Maps. Teslas siffror på trippmätaren misstänks vara felaktiga.
Porsche Taycan och Kia EV3 delade tredjeplatsen, båda med en räckvidd på 49,9 mil och en avvikelse på 16 respektive 15 procent. Femte plats gick till BYD Tang, som nådde 48,2 mil med en avvikelse på 9 procent.
Peugeot e-3008 hade den största avvikelsen i räckvidd, med 32 procent. Modellen har en officiell räckvidd på 51 mil men klarade endast 34,7 mil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (39)
- Idag 17:07 Fast är det en större del av…
- Idag 17:04 quppe, då är väl en VW Buzz…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.