Förra veckan genomfördes världens största räckviddstest för elbilar. Det är Norsk Automobilforbund och sajten Motor som tillsammans anordnar ett stort test varje sommar och ett på vintern för att mäta och jämföra räckvidden.
Även Vi Bilägare deltog i testet som du kan läsa mer om här, och det genomfördes dessutom ett laddtest där bilarna fick bekänna färg vid en snabbladdare.
I årets test ingår totalt 31 elbilar. Jämfört med tidigare år blir det tydligt att många elbilar laddar allt snabbare, men flera kinesiska märken halkar efter konkurrenterna med betydligt längre laddtid.
Porsche bäst – men ändå inte
Om vi enbart tittar på laddtiden är Porsche Taycan 4 Cross Turismo helt överlägsen. Den laddar med som mest 266 kW och är enda modellen som laddar med över 200 kW i snitt mellan 10 och 80 procent. Förbrukningen är dock hög så räckvidden blir kort. På långresa finns det därmed andra elbilsmodeller som är effektivare.
Kia och Hyundai har imponerande kort laddtid. Det har även Tesla Model Y som visserligen har en betydligt lägre snitteffekt (104 kW), men också hög maxeffekt (250 kW) och låg förbrukning. Tillsammans ger det lång räckvidd och hög snittfart totalt sett på långresan.
De kinesiska märkena som deltog placerar sig alla en bit ned i rankningen. Allra sämst är Xpeng P7 som behöver nästan 50 minuter vid laddstolpen.
Värms upp längs vägen
Flera av bilarna har möjlighet att värma upp batteriet i förväg för att det ska kunna ta emot högre laddeffekt. Funktionen visade sig vara värdefull även på sommaren.
– Det är inte bara på vintern du har nytta av den funktionen. Den ger snabbare laddning, men om funktionen är på eller inte är inte helt enkelt att förstå, säger Nils Sødal på NAF.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.