Många fokuserar på räckvidden i nya elbilsmodeller, men för att komma fram snabbt och hålla en hög snittfart är tiden vid laddstolpen minst lika viktig.
Ett nytt laddtest som gjorts av norska organisationen NAF och tidningen Motor visar att Audi e-tron och Porsche Taycan är överlägset snabbast vid laddstolpen. Att ladda till 80 procent tog bara knappt 20 minuter vilket är kvickare än Tesla Model 3, som dock bara kostar hälften så mycket jämfört med de tyska lyxmodellerna.
Tesla var tidigt ute med en funktion som kan värma upp batteriet i förväg för att laddningen ska gå snabbare. Ett uppvärmt batteri har nämligen lättare att ta emot laddning. Den funktionen börjar nu sprida sig även till andra märken.
Fiasko för Xpeng
Förhoppningarna var höga på Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. De har hög teoretisk laddeffekt tack vare den nya elbilsplattformen som modellerna bygger på. Men testet visar att ingen av modellerna får särskilt imponerande laddtid i kallt väder. Eventuellt blir resultatet bättre när bilarna uppdateras med förvärmning av batteriet.
Volvo C40 ligger exakt på den laddeffekt bilen ska ha, 150 kW, och det gör även Polestar 2. Xpeng P7 faller dock igenom helt med en laddeffekt på bara 65 kW. Där måste föraren vänta vid laddstolpen i över en timme.
- Laddtestet utfördes vid Ionitys laddare (förutom Teslabilarna som laddades vid en Supercharger) vilket förklarar varför laddeffekten kunde bli hela 271 kW för Porsche Taycan och 257 kW för Audi e-tron.
- Laddeffekten avslöjar dock inte hela sanningen. En elbil som klarar något lägre laddeffekt under längre tid kan i vissa fall ladda snabbare än en elbil med högre laddeffekt under en kort stund.
Kommentarer till artikeln (16)
- 5 februari 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
- 5 februari 2022 Axa skrev: Det finns ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.