Flera tester som gjorts har visat att autobromssystemen i nya bilar är effektiva och ofta kan minska risken för allvarliga olyckor rejält.
Men ett nytt test från American Automobile Association (AAA) visar att systemen inte alltid reagerar som tänkt i ”vanliga” hastigheter. När det inte går så fort hinner systemen oftast med, men i lite högre hastigheter får de fyra bilmodellerna som ingick i testet problem.
– Autobromssystemen klarar att hantera den begränsade uppgift de har. Men tyvärr togs den uppgiften fram för flera år sedan och lagkraven har inte utvecklats, säger Greg Brannon på AAA.
Fyra bilar
Testet är gjort i USA med amerikanska bilar och lagkrav, så det är inte direkt överförbart på europeiska eller svenska bilar. Men testet är ändå intressant eftersom det visar hur bilarna hanterar två vanliga och farliga situationer: en sidokollision och att svänga vänster i en korsning.
I testet ingick Chevrolet Equinox, Ford Explorer, Honda CR-V och Toyota RAV4. Ingen av dem klarade av att bromsa i något av delmomenten. När det gäller att nödbromsa bakom en framförvarande bil gick det bättre, så länge hastigheten var låg. I högre hastighet – över 60 km/tim – förhindras bara tre av tio olyckor av den typen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 22 september 2022 Sen kanske en amerikansk…
- 22 september 2022 Uffeeh skrev: Dålig artikel!…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.