Till skillnad från andra biltillverkare har Tesla ett helt eget laddnätverk som i nuläget består av nästan 2 000 laddstationer, varav över 500 i Europa.
Men tidigare i augusti kom rapporter från flera svenska och europeiska Teslaägare om att laddningen inte alls var så snabb som märket utlovar. Laddeffekten verkade vara begränsad till 120 kW och det innebar något längre laddstopp för Teslaägarna.
I en kommentar till Vi Bilägare uppgav Tesla att det kan ha funnits vissa stationer där laddeffekten var begränsad till 120 kW på grund av begränsningar i det lokala elnätet, men någon generell begränsning ska inte ha funnits.
Nu kommer nya rapporter från flera håll, bland annat svenska Teslaklubbens forum, om att den tillfälliga laddgränsen verkar vara borta – lika snabbt och plötsligt som den dök upp. Flera ägare säger sig ha kunnat ladda med en effekt på 140–150 kW, vilket också sajten Inside EVs rapporterar om.
Det finns fortfarande inga uppgifter om exakt vad laddbegränsningen berodde på. När laddgränsen dök upp spekulerades det i att Tesla infört den för att minska elförbrukningen under sommarens extrema värmebölja i de södra delarna av Europa, men det är alltså inte bekräftat.
Läs också: Teslaägare slår larm om trög snabbladdning
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag laddade med full effekt hela sommaren, jag tror som det spånades om redan sist, att rapporterna kom från ovana förare som trott alla SuC gav minst 150 kW, medan sanningen är att en del fortfarande har 120 som max.
Hög beläggning på laddstationerna gör kanske att man slår i taket för den abonnerade effekten?
Hade inte Tesla begärt begränsad laddning av sina användare under sommarmånaderna?
De hade ju problem på diverse ställen med effektbegäran.
Så de kanske pushade en cap limit på alla laddare mer eller mindre, oavsett geografi?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.