Nästa artikel
Teslas mål med lastbilen: Räckvidd på 100 mil
Nyheter

Teslas mål med lastbilen: Räckvidd på 100 mil

Publicerad 27 november 2020
Den nya eldrivna lastbilsmodellen ska inte bli tyngre än en diesellastbil, enligt Elon Musk.

Tesla har tvingats försena den eldrivna lastbilen som presenterades 2017. Den skulle egentligen rulla ut på vägarna 2019, men de senaste uppgifterna från Elon Musk är att produktionen ska smygas igång långsamt sent 2020.

Det innebär att storskalig produktion dröjer till 2021.

När Tesla Semi visades upp siktade Elon Musk på en räckvidd på över 80 mil. Tidigare i veckan berättade han på en digital batterikonferens att det målet skulle bli enkelt att nå, och att Tesla på sikt ser räckviddssiffran öka till 100 mil för lastbilsmodellen.

– För fjärrtransporter upp till 80 mil, och vi ser en väg över tid att nå 100 mil med en tung lastbil. Vi tror det kommer bli extremt konkurrenskraftigt och lockande, sa Elon Musk.

För att förlänga räckvidden ska Tesla använda den så kallade strukturella batteritekniken som visades upp på företagets ”batteridag” i september. Batteripaketet blir därmed inte bara en klump längst ned i bilens kaross utan en del av bilens grundläggande struktur.

Resultatet ska bli att bilen kan lasta lika mycket som en vanlig diesellastbil.

– Kan vi få ned vikten till något som kan jämföras med existerande diesellastbilen. Svaret på det är ja, sa Elon Musk.

Läs också: Bekräftat: Tesla Semi blir minst två år försenad

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-27 09:27
J.L

Helt klart driver Musk/Tesla utvecklingen, dax att vakna nu för den traditionella industrin

#2 • Uppdaterat: 2020-11-27 09:37
Mattse

Det ska bli intressant att följa transportindustrins över gång till el framöver. Det kommer kanske blir svårare för utländska lastbilschaufförerna att konkurrera när deras eldrivna lastbilarna inte längre kan drivas gratis på stulen farmar/skogsmaskin-diesel eller med stora tankar av högsvaveldiesel från hemlandet.

Blir det en allmän samling av utlandsregistrerad ellastbilar kring ställverken ute i skogarna där de kopplar in sig och stjäl el? Kommer de att få stå ifred eller kommer deras landsmän dit och stjäl kablarna de laddar med för att sälja kopparen?

#3 • Uppdaterat: 2020-11-27 09:46
Styggavargen

Kanske dags att gräva ner elkablarna i stamnäten?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-27 12:36
Jarl Karlsson

Ska dom köra chips eller?

#5 • Uppdaterat: 2020-11-27 14:02
Uffeeh

Går inte att jämföra med svenska förhållanden. USA max bruttovikt 36 ton på det federala vägnätet. Sverige 64 ton på BK1-vägar och 74 ton på BK4-vägar.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-27 17:44
Bilräven

Såå, kanske dags att sänka tyngderna till 40 ton på svenska vägar och köra lättare lastbilar, som nöter mindre på vägarna? Då kan man ju även höja hastigheten till den samma som för vanliga bilar (typ som i USA o Canada) och slippa massor av omkörningar av personbilar..

#7 • Uppdaterat: 2020-11-27 18:38
bejje

Vad väger en fullastad lastbil med släp från bryggerierna fullt med öl och läsk i?
Måste vara ruskigt tungt.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-27 18:39
Carl Trefalt

!00 mil, sedan ska den kunna laddas snabbt också!

#9 • Uppdaterat: 2020-11-28 09:05
Thommys

Vad menar han med lasta lika mycket? Talar han om mängd och inte vikt här?

#a • Uppdaterat: 2020-11-28 19:04
Uffeeh

Bilräven: Det är inte totalvikten som sliter på vägarna, det är axeltrycket och det sämsta ekipaget ur den synpunkten är den synnerliga vanliga 40-tonnaren bestående av 2-axliga dragbil med 3-axlig semitrailer. Drivaxeln på den dragbilen är en styggelse med sitt höga axeltryck. En typisk svensk 24-m 3-axlig bil med 4-axligt släp har lägre axeltryck. Och en 25,25 m 3-axlig bil med 2-axlig dolly och 3-axlig semitrailer ytterligare lägre axeltryck. Samma gäller de 74-tonnare som körs på en del BK4-vägar, de har inte alls samma höga axeltryck som en 40-tons semidragare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.