En Teslaförare som satt och tittade på film medan bilens Autopilotsystem var aktiverat har kraschat in i en polisbil i North Carolina, uppger lokala medier. Polisbilen körde i sin tur in i ytterligare en polisbil.
Bilföraren, som hade en Tesla Model S, hade aktiverat Autopiloten som av någon anledning inte såg polisbilen längs vägen. Två av bilarna blev totalförstörda.
Föraren är nu misstänkt för att ha brutit mot den amerikanska lag som säger att en bilförare behöver iaktta särskild försiktighet när exempelvis en polisbil eller ambulans passeras.
Inga allvarliga personskador rapporterades. Teslaföraren har erkänt att han tittade på film i sin mobil medan Autopilotsystemet var aktiverat.
Tesla har flera gånger tidigare hamnat i blåsväder på grund av olyckor orsakade av Autopiloten, i vissa fall med dödlig utgång. Systemet kan aktiveras även på vägar det inte är tänkt att användas på.
De senaste åren har Tesla tydliggjort både på sin hemsida, i bilens instruktionsbok samt i skärmen på instrumentpanelen att systemet enbart ska användas när föraren är uppmärksam på vägen. Föraren kan inte ägna sig åt annat och överlåta all körning åt Autopiloten.
Läs också: Tesla pressas efter dödsolycka med Autopilot
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kommer att bli fler såna olyckor. Begreppen "autopilot" och "självkörande" får alltid några tro att bilen kör själv. Minns idioten som satt i passagerarsätet i sin Tesla, och lät bilen köra själv. Efter den oundvikliga kraschen var han förvånad, vadå bilen hade ju autopilot...
Det är först när ratt och pedaler försvunnit ur bilen, alltså när varje möjlighet att påverka bilens körförmåga förhindras som man kan ta fram mobilen och kolla film under färd.
Men det är en bit kvar dit och under den tiden är det bättre att kolla den trafik man vistas i än film på mobilen.
En enkel sak att lösa för Tesla som är så förtjusta i överlastad elektronik, bara att installera ett s.k. "Eye-tracking system" som automatiskt stänger av systemet och bromsar in bilen om föraren inte håller blicken på vägen.
Men i så fall skulle väl kunderna bli vansinniga och försäljningen sjunka eftersom tydligen många köper Tesla för att just slippa hålla blicken på vägen...
Vilket "mellan raderna" bekräftas av Musk som säger att det inte infördes för att inte "irritera kunderna"...
Försäljningen är tydligen viktigast när det gäller.
Tesla strikes again. Förarna kan uppenbart inte hantera bilen. Tesla kör in i polisbilar och träd och är vanligaste märket i Norge när det gäller försäkringsskador, det sägs bero på att Tesla har en snabbare acceleration än förarna kan hantera.
Jag tycker allt detta pekar på att Tesla gör bilar efter en människa som inte finns. Tekniken är inte anpassad efter vanliga människors förutsättningar.
Tur då att bilen anses vara så säker för dem i Teslan, man blir lite avundsjuk då man i min Lexus inte kan titta bort från vägen utan att man blir påmind om att titta rakt fram när bilen håller reda på var man har blicken när man kör.
Helt galet! Jag tror fler olyckor kommer att inträffa med fler elbilar, dels accelerationen och sedan övertro på teknik fixar allt. Sedan tycker jag fler biltillverkare skall följa Volvo, begränsa toppfart och jag vill gå ännu längre att även begränsa acceleration. Om nu folk känner sig begränsade eller utlämnade att inte kunna göra en säker omkörning pga strypa resurser så kanske biltillverkare skall satsa på system som bedömer läget innan man tänker göra en omkörning.
För två vintrar sedan höll jag och hunden på att bli påkörda av an Audi. Föraren var så upptagen att titta på film i mobilen (jag såg in i bilen) att han inte hade koll på att bilen gled över vägbanan och in i motsatta körfältet. Hunden och jag klarade oss för att vi hann hoppa upp på en angränsande gräsmatta.
Ser dagligen förare som är helt fokuserad på något speciellt i knät och inte har koll på omgivning och annan trafik.
Andra biltillverkare hade tonat ner det autonoma systemets förträfflighet efter en sådan här händelse, men Tesla fortsätter att hävda att de tillverkar helt självkörande fordon.
Föraren måste vara uppmärksam på vägen samtidigt som autopiloten kör bilen. Och dessa bilar - förare skall vi andra behöva möta på vägarna. Räcker det inte med `fyllhundarna´.
Teslas autopilot är inte säker.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.