På många håll i Sverige har vintern varit mild, men efter nyår har temperaturerna letat sig nedåt. Det är då elbilsägarna uppskattar den snabba kupévärmen och att bilen i många fall kan värmas upp i förväg med en mobilapp.
Så blev det dock inte för vissa nyblivna Teslaägare som nu rapporterar om problem med värmen i kupén.
Klagomålen verkar främst komma från ägare av helt nya Tesla Model 3 och Model Y som försetts med en så kallad värmepump för att kunna värma upp batteriet och kupén på ett effektivare sätt. Värmepumpens fördelar ska komma till sin rätt så här års.
Nu rapporterar vissa ägare att bilens kupévärme helt slutat fungera. Felet ska vara känt hos Teslas serviceverkstäder och enligt en ägare beror felet på en felaktig högtryckssensor i värmepumpen. Felet ska enligt honom inte gå att lösa förrän komponenten byts ut på verkstad.
Problemet rapporteras från flera länder, bland annat i en svensk Teslagrupp på Facebook. ”Tre timmars körning med tre grader i kupén, sjukt irriterande och smått plågsamt”, skriver en ägare. En annan tipsar om att Tesla kan skicka ut en tillfällig mjukvaruuppdatering som kopplar ur den felaktiga sensorn.
Läs också: Teslas nyhet i Model Y – ger längre räckvidd på vintern
Rutan krossades bara några minuter efter att ägaren fått bilen levererad
Exploderar utan förvarning
Ett annat problem som rapporterats är att sidorutorna på Tesla Model 3 plötsligt krossas utan synbar anledning. En Model 3-ägare från Kalifornien rapporterar att sidorutan ”exploderade” bara några minuter efter att hon fått bilen levererad.
Ingen person ha kommit till skada när rutan krossades. En tidig analys av problemet visar att sidorutan kan ha monterats på ett felaktigt sätt och att trycket i kupén av någon anledning var för högt.
Det har även tidigare kommit rapporter om att rutor och glastak i Model 3 och Model Y har splittrats utan förvarning, men samma problem har genom åren även drabbat många andra bilmärken. Vi har till exempel skrivit om hur glastaket i Renault Scénic och Kia Sportage plötsligt exploderat utan förvarning.
Tesla har inte kommenterat några av fallen specifikt. Model 3-ägaren som rapporterade om krossad sidoruta ska få problemet löst hos Tesla utan kostnad och säger sig vara nöjd med mottagandet på verkstaden. Teslas svenska verkstäder undersöker saken närmare.
”Om en Tesla-ägare har frågor om sin bil kan de alltid kontakta Tesla Service, antingen på kundsupport eller via Tesla-appen”, uppger företaget.
Läs också: Glastaket exploderade: ”Det bara small till”
Uppdatering 15/1: Enligt Tesla har en lösning skickats ut via en trådlös uppdatering som ska fungera bra i många fall. ”Ägare som fortsatt upplever brist på full effekt kommer att få det åtgärdat genom att boka en servicetid i Teslas app”, uppger företaget.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.