Natten mot fredag höll Teslachefen Elon Musk ett event där de första leveransklara exemplaren av långtradaren Tesla Semi visades upp. Inför ett stort publikhav och via ett livesänt webbevent kördes de första exemplaren ut direkt från fabriken.
Detta sker med drygt tre års försening, enligt vad Elon Musk inledningsvis avslöjade om Teslas Semi-planer i november 2017. Förseningen beror på pandemin och världsläget med störningar i underleverantörsleden som uppstod för hela fordonsindustrin.
Tesla Semi har tre motorer som alla redan förekommer i tillverkarens personbilssegment. En motor hanterar motorvägskörning medan de övriga två elmotorerna fokuserar på vridmoment vid acceleration och för att klara belastning vid uppförsbackar så sömlöst som möjligt.
Räckvidd på 80 mil
Precis som många elbilar har Teslas Semi också ett system som tar tillvara kinetisk energi, eller bromsenergi. Samma system ser till att lastbilen alltid håller en trygg hastighet i nedförslut, utan risk för att den ska börja att skena.
Enligt Tesla motsvarar motoreffekten i de tre elmotorerna 1 020 hästkrafter och 1 050 Nm vridmoment. Ett lastat ekipage kommer väga cirka 37 ton och då ska Tesla Semi klara en räckvidd på upp mot 80 mil, lovar Musk.
Enligt löfte direkt från scenen var att teknik från Tesla Semi också kommer att appliceras på personbilsprogrammet längre fram. Däremot var Musk uppenbarligen inte redo att berätta vad prislappen för en Tesla Semi kommer att hamna på.
Megachargers
Något som Musk däremot nämnde, även om det redan varit känt sedan tidigare, är Teslas ännu pågående arbete med superladdare för lastbilar som kallas Megacharger. Den är riktad mot både Tesla Semi och företagets kommande Semitruck (som även den försenats, men som nu beräknas gå i produktion under 2023).
Megacharger blir en vätskekyld laddare med kapacitet att hantera högspänning genom en betydligt smalare och mer hanterbar kabel än dagens högspänningsladdare. Laddaren är utlovad att presenteras under 2023.
Tesla har satt ett riktigt tufft mål när det gäller Tesla Semi på 50 000 lastbilar per år. Företaget kommer dessutom själv att använda sin egen lastbilsprodukt för alla framtida leveranstransporter av gods till fabriken.
Kommentarer till artikeln (75)
- 9 december 2022 Pi Nu påpekade jag inte att…
- 9 december 2022 F150 är nog mycket mer…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.