Det finns flera olika undersökningar som mäter hur lojala bilköparna är, bland annat AutoIndex som genomförs varje år av Vi Bilägare.
Det finns även en amerikansk rapport som heter S&P Global Mobility och som visar att Tesla och Ford har de klart mest lojala ägarna där en stor del kan tänka sig att köpa samma märke igen.
Bland ”vanliga” bilmärken sticker Ford ut med en lojalitet på 60 procent. Det innebär att sex av tio hushåll skulle göra om sitt bilköp. Därefter kommer Toyota med 57 procent.
I klassen för dyrare bilar är det istället Tesla som hamnar överst med en kundlojalitet på 67 procent. Inget annat märke kommer i närheten – Mercedes ligger på andra plats med ”bara” 51 procent.
Volvo hamnar i mittfåran bland premiummärkena med en lojalitetssiffra på 41 procent, nästan lika högt som hos Porsche.
Kommentarer till artikeln (17)
- 1 oktober 2022 J.L skrev: Varför ska man ha…
- 1 oktober 2022 MC - jag har inte diskuterat…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.