Allt fler bilmärken hakar på trenden med pressgjutning av aluminium som Tesla var tidigt ute med. Senast i raden är Hyundai, enligt uppgifter från sydkoreanska tidningen Hankyung.
Tanken med tekniken som även kallas för ”gigacasting” eller megagjutning är att större komponenter kan produceras i ett enda stycke för att spara pengar, sänka bilens vikt och effektivisera tillverkningen.
Tekniken har också väckt frågor, till exempel vad som händer om den pressgjutna komponenten skadas. I stället för att bara byta ut den del som skadats kan då hela enheten behöva bytas ut.
Hyundai planerar enligt de obekräftade uppgifterna att utveckla en helt egen process för pressgjutning som ska börja användas 2026.
Volvo ska börja bygga bilar med tekniken 2025 och räknar med att den kan ersätta mellan 70 och 100 komponenter per bil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 15 september 2023 När det gäller reparationer…
- 15 september 2023 Som info så använder redan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.