Nu har Teslas kommande crossover spanats in under tester på allmän väg, se videon på Model X här.
Klippet som lades upp på Youtube i torsdags filmades i Palo Alto i Kalifornien och visar nu att Teslas andra modell snart är produktionsklar.
Tesla lämnade tidigare i år beskedet att Model X kommer att bli försenad, igen. Ursprungligen skulle Model X ha lanserats under 2013; det blev framskjutet till "sent på året 2014", vilket justerades till "tidigt under 2015" och nu är det "sent 2015" som gäller. Förseningarna beror enligt Tesla på att de har förlängt sina tester för att bygga en så bra bil som möjligt.
Tesla Model X kommer utrustas med samma batteripaket på 60 eller 85 kWh som erbjuds till Model S. Crossoverbilen Model X ska dock få de dubbla elmotorerna som möjliggör fyrhjulsdrift som standard, vilket är tillval till Model S.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?
Tesla lämnade tidigare i år beskedet att Model X kommer att bli försenad, igen. Ursprungligen skulle Model X ha lanserats under 2013; det blev framskjutet till "sent på året 2014", vilket justerades till "tidigt under 2015" och nu är det "sent 2015" som gäller. Förseningarna beror enligt Tesla på att de har förlängt sina tester för att bygga en så bra bil som möjligt.
Tesla Model X kommer utrustas med samma batteripaket på 60 eller 85 kWh som erbjuds till Model S. Crossoverbilen Model X ska dock få de dubbla elmotorerna som möjliggör fyrhjulsdrift som standard, vilket är tillval till Model S.
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad som slår mig när jag ser bilden är att man ser knappt vart motorhuven övergår i vindruta, väldigt strömlinjeformad. Den kan nog få hyfsat lågt luftmotstånd. Fast jag undrar hur den klarar en krock med en älg, vindrutan nära huvudet brukar inte vara positivt när det smäller. Har man riktig tur kanske älgen "swishar" över bilen och rutan nästan hålls intakt. Önskar att EuroNCAP eller någon organisation gjorde lite tester med älgar för att få till säkrare konstruktioner ur det perspektivet.
Det finns inte älgar i så många länder i Europa och därför är nog inte intresset så stort hos EuroNCAP.
saabnisse, det förstår jag.. men kanske någon annan organisation kunde ta på sig ansvaret. Vi har över 500 myndigheter i landet. Folksam gör också många undersökningar. Vi slänger ut miljarder på alla möjliga ting, men något så viktigt för oss som hur bra bilar klarar av älg krockar finns inte.
Det finns undersökningar, men de är gamla.
Saab var ju först med en testbana för älgkrockar och Volvo tog efter, men där såg det lite annorlunda ut, men jag undrar om det finns någon annan biltillverkare som testat sina bilar för en älgkrock?
Helt klart är nog att Tesla knappast klarar en älgkrock trots att det ju finns dessa vilddjur i USA.
Men jag kanske har fel?
Frågan är hur mkt en vindruta stoppar en älg, och huruvida en bil som tex mini cooper (om vi endast pratar design av vindruta) och denna typen av ruta är bättre eller sämre. Spontant så känns det som att använda en ruta för stötupptagning inte känns helt optimalt.
Viktigast bör väl vara kraftiga a-stolpar som klarar av en smäll, och det gäller väl alla typer av större objekt?
Någon som vet vad denna kommer kosta? Antar att den är billigare än S.
@Styggavargen, ditt gnäll på SUV'ar och hur "onödigt tunga" moderna bilar är rimmar illa med dina önskemål om ökad säkerhet och förbättrat skydd vid krock med älg.
Säkerhet väger och SUV'arnas högre (tak)höjd ökar chanserna för att minska skadorna vid krock med älg.
Det är helt riktigt Benny, A-stolparnas dimensionering och utformning spelar stor roll, men lika viktig är takets främre balk mellan A-stolparna.
När Saab gjorde prov på 99an fann man att den kraftigt svängda rutan och takbalken styvade upp konstruktionen avsevärt. Den svängda rutan hade också en funktion, dels var den styvare och dels kunde den styra kroppen åt sidan
Då 9000 presenterades 15 år senare erkändes att man prutat just på älgskyddet för att få en "modernare design"!
Egentligen var det nog samarbetet med italienarna som det berodde på!
Det dröjde ytterligare 8 år innan man modifierat krocksäkerheten till vad man ville ha.
Men nu tenderar det här att bli en massa utlägg om älgskydd istället för om Tesla X.
Det skulle vara intressant att veta om man håller fast vid måsvingedörrarna bak, bilderna är väl från visningen av prototypen?
Swemba riktigt så är det inte. Jämför med ett vildsvin, de är inte så höga, men väldigt massiva och en krock med ett svin resulterar ofta i en skrotad bil.
Däremot blir personskadorna oftast inte så omfattande.
Den stor massan hos en älg befinner sig ju mycket högre och det medför att det inte bli så stor skillnad mellan en vanlig bil och en suv.
Ska man minska risken för att få älgen i rutan bör man ha en två meter hög front på bilen alt. en två meter hög grind. Då blir smällen någorlunda jämförbar med den med grisen.
Vildsvin? Vi pratade väl älg nu? En älg är stor och hög. Efter att bilen slagit av benen så träffar kroppen oftast vindrutans övre del och enligt Folksam så består personskadorna huvudsakligen av att taket trycks in i framkant. Folksam säger också att en rymligare kupé, ett högre tak, och en vinkel på A-stolparna som ger ett större avstånd mellan huvud och takets kant, minskar risken för personskador.
Edit: Jag ser nu att du skriver samma sak själv nedan, så vi missförstod varandra. Jag menar alltså inte att SUV'ens fördel i en vilolycka är dess högre markfrigång, utan dess generellt rymligare kupé.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.