Teslachefen Elon Musk hade som mål att leverera en halv miljon bilar under förra året, och i december skickade han ut ett mejl där de anställda uppmanades att öka takten för att klara målet.
Det verkar ha fungerat. Totalsiffran blev 509 747 producerade bilar och 499 550 levererade bilar. Enligt Tesla kan den siffran variera med 0,5 procent åt båda hållen så det är inte otroligt att 500 000-strecket har nåtts.
För ett drygt år sedan uppgav Tesla att målet skulle nås med god marginal, men coronapandemin tvingade företaget att dra ned något på takten.
”Jag är så stolt över Teslateamet för att ha klarat av den här stora milstolpen. I början trodde jag optimistiskt sett att vi hade tio procents chans att överleva över huvud taget”, skrev Elon Musk på Twitter under lördagen.
Model 3 och Model Y står tillsammans för 89 procent av alla levererade Teslabilar medan de dyrare Model S och Model X bara står för elva procent.
Tesla har ökat försäljningen med 130 000 bilar under 2020 jämfört med året innan, men i Sverige är läget det motsatta. Här har Tesla minskat antalet registrerade bilar med 21 procent, enligt siffror från Bil Sweden.
Läs också: Tesla drar i handbromsen – nu pausas dyraste modellerna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När marknaden börjar rulla så smått så håller inte Teslas prisbilder längre... -åtminstone instegsnivån borde ned rejält. Dessutom har ju dollarkursen rasat, så det bör väl inte vara alltför svårt för Tesla att räkna om sina prisbilder.
Sålda bilar år för år. Hygglig ökningstakt :)
2020: 499,550
2019: 367,500
2018: 245,240
2017: 103,097
2016: 76,295
2015: 50,580
2014: 31,655
2013: 22,477
2012: 2,650
Om vi nu extrapolerar lite försiktigt på siffrorna... Fjärde kvartalet 2020 byggde de 179757 bilar och levererade 180570. Det ger en årstakt på 719028 till 722280.
Aktiekursen är uppe i 720 USD nu, helt galet. Bubbla så det bara skriker om det.
Förra året producerades ungefär 80 miljoner bilar. Av dessa gjorde Tesla en halv miljon. Hur många fler bilar var eldrivna? Ytterligare en halv miljon? El verkar inte vara nån hit än så länge.
#5 Vi är bara i början av omställningen. Har du något konkret förslag på hur vi ska få mer fart den?
När blir Teslas fabrik utanför Berlin klar?
Carl: Testas officiella är väl fortfarande att den ska börja förproducera bilar under sommaren. Sen har det väl skett en del förseningar men de visade ju i Kina att de kan starta upp fort.....men min gissning är nog att lite större volymer som når slutkund därifrån blir det nog inte innan Q4 iaf.
Tappar i Sverige gjorde de, men inte stå stort som texten eller rubriken vill påskina.....de tappade 21% i antal bilar sett på en marknad som minskat med nästan 19% i antal bilar sett.....så ganska marginellt tapp med tanke på hur mycket konkurrensen ökat. Tror de är hyfsat nöjda ändå. Trots allt så säljer de allt de klarar av att tillverka samtidigt som de ökat sin produktion enligt mål. Mina Teslaktier ökade idag iaf med betydligt mer än jag tjänade i lön från jobbet.....så jag är med nöjd.
Tesla säljer relativt dåligt i Europa och tappar en hel del i Sverige, Norge, Nederländerna etc. Bilarna är för dyra på vår kontinent, speciellt i Sverige. En SR+ kostar 39200 dollar i USA. Det motsvarar 404 000 sek om man lägger på 25 procent moms. Problemet är att bilen kostar 589 000 svenska kronor. Visst vagnskadegarantin kostar några tusenlappar men prispåslaget är groteskt, även efter statligt bidrag. I Norge kostar en SR+ motsvarande 494 000 sek om man lägger på 25 procent moms. I flertalet andra EU länder är priset motsvarande ca 520 000 sek om man räknar med 25 procent moms.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.