Tesla har infört flera förändringar på Model S och Model X. En av nyheterna är en ”tv-spelsratt” som väckt mycket uppmärksamhet, och Elon Musk har även uppget att bilen själv ska kunna avgöra i vilket läge den ska ställas i.
Om bilen befinner sig på en garageuppfart kan den till exempel lägga i backväxeln när föraren sätter sig och trycker på bromsen. Om systemet inte fungerar ska det gå att välja rätt läge på pekskärmen.
Nu har det dykt upp nya detaljer om hur Teslas ”växelväljare” kommer fungera. Precis som med nästan alla andra funktioner i bilen ska den skötas med den stora pekskärmen.
Ett kort klipp på Twitter visar hur föraren tar tag i en bilikon på skärmen och sedan drar den uppåt för att köra framåt eller bakåt för att backa. Klippet visar inte hur bilen kan läggas i neutralläge.
Dagens fysiska rattspak från Mercedes kommer försvinna
Även om allt fler av bilarnas finesser sköts med mjukvara på en skärm är Tesla tidigt ute med att sluta med fysiska växelväljare. Model S och Model X har i dag en fysisk växelväljare i form av en rattspak från Mercedes som alltså kommer försvinna i den uppdaterade varianten.
Amerikanska myndigheter uppger att den mjukvarubaserade växelväljaren kommer godkännas för trafik.
”Det finns inga regler om att ha fysiska kontroller för växelväljaren”, skriver sajten Autoblog.
Att ersätta en fysisk växelväljare med en digital har väckt frågor kring hur ovana förare som kör en Tesla för första gången ska förstå hur växelväljaren fungerar och vad som händer om skärmen slocknar. Å andra sidan kan Tesla pressa ned kostnaden genom att skrota den fysiska växelväljaren och dess funktion kan uppdateras över tid med ny mjukvara.
Läs också: Teslas nya ratt väcker känslor – men blir inte förbjuden
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.