Av kandidaterna som sattes på prov denna gång var Teslasuven bäst på förarstödsystem med 94 procent i det delmomentet. Det är samma nivå som Tesla Model 3 som testades tidigare i år och bilarna har högsta registrerade poäng i den kategorin hittills.
Tillsammans med Skoda Octavia var Tesla X också ledande i att att skydda vuxna (98 procent) och Subaru Forester var i sin tur bäst på att skydda barn från krock (91 procent). Bäst på att värna om dem utanför bilen var Ford Kuga med 82 procent i kategorin fotgängarskydd.
Peugeot 2008 har ett tillvalspaket som heter "Safety Plus" där kamerasensorn kompletteras med en radar som ger bilen förbättrade autobromsegenskaper. Med tillvalet blir det full pott i stjärnor, utan det blir betyget fyra av fem.
Syskonbilarna Seat Alhambra och Volkswagen Sharan har funnits några år på marknaden, men tillverkarna har uppdaterat dem med autobroms och bältessträckare, vilket gör att resultatet på fyra stjärnor kan anses som acceptabelt. Samma sak gäller Ford Mondeo, en bil som också funnits ett tag, men som uppdaterats säkerhetsmässigt.
Jeep Renegade skrapade bara ihop 3 av 5 stjärnor och akilleshälen var autobromsen. Euro NCAP är minst sagt syrliga i tonen mot biltillverkaren.
– Det är synd att inte alla följer exemplet med att standardisera autbroms och hålla bilens säkerhet aktuell. Genom att prioritera utseende över innehåll hamnar Jeep i botten bland årets testade bilar. Den goda nyheten är att konsumenterna har fler val än någonsin att hitta ett säkrare alternativ, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Se filmer på krocktesterna här nedanför.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Audi Q7: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd:71%
Förarstödsystem: 72%
Ford Kuga: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 82%
Förarstödsystem: 73%
Ford Mondeo: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd: 70%
Förarstödsystem: 73%
Jeep Renegade: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 82%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 55%
Förarstödsystem: 58%
Peugeot 2008: 4/5 stjärnor*
Skydd av vuxna: 91%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 62%
Förarstödsystem: 68%
Porsche Taycan: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 85%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 70%
Förarstödsystem: 73%
Renault Captur: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 75%
Förarstödsystem: 74%
Seat Alhambra: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 78%
Fotgängarskydd: 59%
Förarstödsystem: 62%
Skoda Octavia: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 98%
Skydd av barn: 88%
Fotgängarskydd: 73%
Förarstödsystem: 79%
Subaru Forester: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 97%
Skydd av barn: 91%
Fotgängarskydd: 80%
Förarstödsystem: 78%
Tesla Model X: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 98%
Skydd av barn: 81%
Fotgängarskydd: 72%
Förarstödsystem: 94%
Volkswagen Sharan: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 89%
Skydd av barn: 78%
Fotgängarskydd: 59%
Förarstödsystem: 62%
*Standardversion. Med tillval: 4/5 stjärnor.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som vanligt "glömmer" ofta svensk bilpress Subaru. Bäst i klassen överallt i världens krocktester.
Men Tesla imponerar med sin konstruktion. Dock sämre för barn än Forester, vilket jag inte trodde.
https://www.mynewsdesk.com/se/subaru/pressreleases/nya-forester-e-boxer-faar-toppbetyg-i-euro-ncap-2949748
Jag trodde inte att de brukade testa bilar som har några år på nacken konstruktionsmässigt utan mest testade nya modeller som precis kommit ut på marknaden. Men här var ju flertalet modeller som funnit ganska länge nu.
Mest förvånande var väl att 2008 som är så ny inte fick mer än 4 av 5 stjärnor.
De som funnits ute ett tag är troligen såna som gått igenom någon form av uppdatering/facelift, vilket bl.a. Tesla X gjort under året.
2008 fick ju 5 stjärnor, men det sänks till 4 då Safety plus pack tydligen inte är standard i alla länder, utan ett tillval.
Hultarn: Menar mer att det är illa av PSA att värdera olika marknaders säkerhetsbehov så, det skulle ju vara standard med minst vad som behövs för 5 stjärnor, det verkar ju de flesta andra bjuda till på iaf.
Märk med att Tesla fick högst på förarstödsystem, som jag då tolkar värderas efter det som är standard, då finns det ändå ett paket till som tillval som gör bilen ännu säkrare vad gäller system för att undvika olyckor.
Lärdomen från 208 och 2008 är att krockar med och i fronten ska undvikas, usla resultat.
Här lyckas föraren t.o.m. missa nackstödet med 75 % i fullkrocken vilket vrider huvudet i farlig vinkel, anmärkningsvärt dåligt.
Att av sina resultat prestera det sämsta i den vanligaste situationen är inte speciellt trevligt, när övriga resultat är bra blir sådana grova missar desto mer klantiga.
Niklas borde söka jobb på NCAP, då han har en unik kompetens inom området. (enligt sig själv då)
Om man vill prata om "usla resultat", ska man knappast blanda in någon av bilarna ovan, då kan man titta på en sån här:
https://www.nyteknik.se/fordon/krocktestade-nissan-bilen-fick-det-samsta-resultatet-nagonsin-6937996
Någon som vet hur många bilar tillverkaren måste lämna ifrån sig och få kraschade för att utföra testet?
Jag är inget proffs på krockprover men N-iklas har inte helt fel i sitt inlägg. Både dockorna fram som bak rör på sig mycket i sidled och hamnar snett och utanför nackskyddet. Om det har att göra med bilen eller hur man satt dit dockorna är jag inte man att avgöra. Kan bara konstatera att det sker och skulle det vara en riktig människa skull hen säkert fått mer skador än nödvändigt.
Efter att ha sett klippet med Octavia så vill jag påpeka att det gör att få med sidokrockkudde bak. Min har det. Torde öka skyddet markant.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.