Teslas nätverk av snabbladdare växer. Lagom till jul får Europa sin 500:e Superchargerladdstation.
Europas sex första Superchargerstationer öppnade med bara några timmars mellanrum hösten 2013 i Norge. Lillehammer, Dombås, Gol, Aurland, Brokelandsheia och Lyngdalselva är platser att lägga på minnet för den som vill besöka historisk Teslamark. Sedan dess har det rullat på. I juni 2018 öppnade station nummer 400 i Nederländska Breukelen och idag, den 20 december 2019, öppnar station 500 på 152 Dukes Road i London. I och med stationens åtta nya laddplatser finns det över 4 700 Superchargerladdare i Europa. I Sverige finns 36 stationer, mot slutet av 2020 kommer de att vara över 40. Sveriges största station har 24 laddplatser och ligger i Tanum. Mer blygsam är Puoltikasvaara stationen med 2 laddare. Eidsvoll Verk, drygt sex mil norr om Oslo, kan skryta med Europas största Superchargestation med 44 laddplatser.
För att förvandla kraftnätets växelström till likström är Superchargern modulärtuppbyggd av tolv Tesla Model S laddare. Första generationens Supercharger levererade 90 kW med generation två steg effekten till 120 kW. Under sensommaren 2019 meddelade Tesla att man kommer höja effekten i generation två laddarna med ytterligare 30 kW. I Sverige är det än så länge bara stationen i Markaryd som kan leverera 150 kW. Station nummer 500 markerar den europiska starten för tredje generationen Supercharger med effekt på upp till 250 kW. Med Supercharger V3 har Tesla övergett Model S laddarna för att i stället använda växelriktaren från Teslas industriella batterilösning ”Powerpack”. Den högre kapaciteten innebär att Model 3 Long Range teoretiskt bara behöver fem minuter för att ladda energi motsvarande 12 mils körning.
För att förvandla kraftnätets växelström till likström är Superchargern modulärtuppbyggd av tolv Tesla Model S laddare. Första generationens Supercharger levererade 90 kW med generation två steg effekten till 120 kW. Under sensommaren 2019 meddelade Tesla att man kommer höja effekten i generation två laddarna med ytterligare 30 kW. I Sverige är det än så länge bara stationen i Markaryd som kan leverera 150 kW. Station nummer 500 markerar den europiska starten för tredje generationen Supercharger med effekt på upp till 250 kW. Med Supercharger V3 har Tesla övergett Model S laddarna för att i stället använda växelriktaren från Teslas industriella batterilösning ”Powerpack”. Den högre kapaciteten innebär att Model 3 Long Range teoretiskt bara behöver fem minuter för att ladda energi motsvarande 12 mils körning.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur många av Teslas konkurrerande elbilstillverkare kan erbjuda något liknande.
Kanske vore vettigt att de köpte in sig för en del?
Samtidigt som konkurrenten Ionity bygger 350 kW laddare... ;)
Ett av de stora skälen att köpa Tesla, det helt oöverträffade laddnätverket som gör att all räckviddsångest bara är att glömma. Teslorna har detta i grunden utöver att de även kan ladda på istort sett alla andra laddplatser med.
Sen inte att förglömma alla destinationsladdare Tesla placerat ut på hotell, restauranger, köpcentrum m.m. utöver superladdarna utmed vägarna. Felaktigt dock att det bara är Markaryd som levererar 150 kW. Det gör de flesta redan.
Här märks det ju tydligt att elbilar (ännu) är i sin linda, när enskilda tillverkare måste sätta upp stationer för något så beprövat som el. Om elbilar liknande de vi har idag blir lite mer standard framöver kommer det förhoppningsvis standardiseras och förenklas mer framöver så att man inte behöver fundera på "kan jag ladda på denna station?".
K_Klabbe,
Vad är det som säger att den gamla affärsmodellen för att transportera folk ska gälla? Jag svängde in på vad jag trodde var en bensinstation häromdagen, men de hade bara diesel och gas så jag fick byta leverantör.
Kan man få en cykel på köpet av en TV kan man få avancerade eluttag att nyttja när man köper en bil. Det är ju inget krav att använda Teslas laddstationer bara för att man kör Tesla.
Raphael: Ja Ionity bygger med, vilket ju är jättebra. Och som jag skrev, Tesla kan ladda även på dem så oavsett hur mycket de"andra" bygger ikapp Tesla så blir det bara bättre och bättre för även Teslaförarna som kan ladda både på Tesla egna laddnätverk OCH de andra. Så hur mycket du än gärna vill skriva ner Tesla så kommer de ha det bäst utbyggda möjliga nätverket att ladda på då de har både sitt egna och de andra.
GRP, nej i nuläget är det bara Teslabilar som kan laddas på Teslas Superchargers. Tesla har dock sedan flera år sagt att man erbjuder andra biltillverkare att köpa in sig i nätverket men hittills har ingen nappat.
LM,
Jag menar att när marknaden för laddbara bilar har mognat lite kommer nog märkesspecifika laddstationer vara för dyrt och oflexibelt jmf. med de där alla kan ladda.
Förhoppningsvis finns inget behov heller för det finns tillräckligt med snabbladdare så det är inget försäljningsargument längre.
Varför bygger inte Volvo bensinstationer endast till Volvobilar i glesbygden? Det skulle vara bra för försäljningen.
Gunnar: Du tycker det var en vettig liknelse? Kanske för det redan finns stort utbud av bensin, och kanske för att det är en nedåtgående försäljningskurva, då är det sällan man storsatsar. När Tesla började bygga sitt laddnätverk var det ett stort behov, det var verkligen, och är, ett stort försäljningsargument. I realiteten är det endast Tesla som fungerar idag om man som mig t.ex. kör 4-500 mil i månaden med elbil, och detta pga. deras laddnätverk.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.