Nästa artikel
Tesla bygger ut för Model X
Nyheter

Tesla bygger ut för Model X

Publicerad 23 juli 2014
Elbilstillverkaren Tesla ska enligt flera källor bygga om sin fabrik i USA för att kunna producera crossover-bilen Model X.

Tesla kommer att dra ner på sin produktion av Model S under två veckor för att anpassa fabriken i Kalifornien för Model X. Ombyggnaden beräknas kosta 100 miljoner dollar, cirka 660 miljoner kronor, och ska göra det möjligt att bygga Model Soch Model X på samma produktionsband. Enligt uppgifter till olika källor kommer Model X att finnas på marknaden från och med andra kvartalet 2015.

Enligt den amerikanska miljöbilssidan Green Car Reports så kommer Model X att ha fyrhjulsdrift som standard, ha samma hjulbas som Model S och ha falkvingedörrar med automatisk öppningssekvens som gör att dörrarna kan öppnas oavsett hur nära ett annat föremål man står. Hur mycket luft som behövs ovanför bilen framgår inte.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-23 09:56
Hackenbush

Tokiga dörrar helt klart, skjutdörrar på sidorna är enormt mycket bättre om man vill kunna öppna dörrar i trånga utrymmen och då behöver man inte bekymra sig om hur mycket dörrutrymme det finns ovanför bilen.
Här måste de väl ändå tänka om tycker jag.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-23 10:05
Pi

Som konstaterats i en annan tråd - ovanligt korkad dörrkonstruktion. Varför göra nåt enkelt när man kan göra det komplicerat och svåranvänt...

#3 • Uppdaterat: 2014-07-23 11:23
PREVIA

Bygga om för att kunna sätta samman modell X på samma produktionsband är nog rätt återgivet ,men inte behöver man bygga ut bilfabriken där man tidigare producerade 6000 bilar i veckan. Då får nog Tesla sälja några flera elbilar innan fabriken blir för liten.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-23 11:48
Swemba

Som sagt, ogenomtänkt konstruktion som omöjliggör skid/takbox samt parkering i de flesta garage och parkeringshus.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-23 12:25
Roy J

Rymligare än något annat i samma storlek. Ett rejält, djupt lastutrymme bak - plus det där fram. Tredje sätesraden rymmer vuxna människor som tack vare dörrkonstruktionen kan ta sig dit utan att man behöver göra någonting alls med rad två.
Sportbilsprestanda. 4WD som inte tar plats.

Om dörrarna:
> Det verkar som att bägge dörrarna alltid öppnas samtidigt. Onödigt och bör väl rimligen gå att ändra på (om det nu är så).
> Som alla eldrivna bildörrar så är de i långsammaste laget. Kanske. Svårt att avgöra innan man testat.
> Dörrarna öppnar för högt för små villagarage. Men det gäller ju även bakluckan, i så fall. Nu är det ju inte så helt ovanligt att passagerarna ändå kliver ur bilen innan man kör in i garaget som ju ofta inte är så rymligt i sidled.
Standardhöjd i p-hus är 225 cm, vilket torde räcka.
Dessa dörrar har dessutom sensorer som hindrar dörrarna från att ta i.
> En takbox på en vanlig SUV som oftast (alltid?) är högre än denna blir ett minst lika stort höjdproblem, även under körning. Denna bil har endast plats för något smalt på taket. Men golvet i bilen är absolut plant (ingen kardanaxel, inget avgassystem) och medger ett förvaringsutrymme i längsled. (Detta togs upp på ett möte i Norge.)
> En skjutdörr (som är tyngre än en vanlig dörr och därför medför ökad klämrisk, särskilt i backar) bygger någon decimeter extra utanpå bilen. Dessa ingenting. Får du överhuvudtaget plats bredvid bilen så kan du också öppna dörrarna.
> Om vi förutsätter att regn kommer uppifrån (faktiskt ganska vanligt) så har man ett bättre regnskydd när man hjälper sitt barn inne i bilen - där man faktiskt kan stå upp. Jämför med att stå hukad med ändan utanför i en vanlig bil.
> Tillgängligheten, speciellt till tredje raden, ökar markant!

Vi är så vana vid vanliga dörrar att vi inte ens tänker på att de faktiskt har nackdelar.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-23 12:47
Roy J

Kompletterar med detta från en annan tråd:

Den uppgift jag fått fram om fri höjd i P-hus skulle vara en generell uppgift, men du har tydligen kollat upp noggrannare, Swemba. Alltså kan det bli problem med dessa dörrar. De har förvisso sensorer som hindrar dem från att ta i, men de måste nog öppna bra mycket för att man ska kunna ta sig ur bilen.
Men än så länge är det spekulationer eftersom ingen provat bilen.
Kan tillägga att det blir samma problem med bakluckan på alla SUV:ar (och den har ingen sensor).

#7 • Uppdaterat: 2014-07-23 15:21
Oomkullrunkelig

Det är alltså Audi i Ingolstadt i Bayern som har ritat baken på Teslan?
Men varför dessa idiotiska dörrar? Jag föreslår att de går tillbaka till ritbordet, sätter på hjärnorna FÖRST, innan de börjar rita.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-23 15:41
Teslaförare

För att vara en suv ser den ganska fin ut tycker jag. Designspecen var: 40% rymligare än Audi Q7 och snabbare 0-100 än Porsche 911. Med de egenskaperna kan förstå varför de sålt 13000 model X nu redan innan produktionsmodellen visats upp. När första riktiga bilen rullar av bandet och folk får se den i verkligkommer det att bli rusning. Så blev det ju med Model S. Den stora risken för Tesla är att kunderna blir sura för att de inte hinner göra tillräckligt många.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-23 17:31
Pi

Kunderna kanske också blir sura för att dom inte kan öppna bakdörrarna när bilen står i garaget...nåt som jag personligen gör ofta för att lägga in nåt i bilen eller ta ut nåt så det är inte bara passagerare det gäller.
Och kan man varken öppna bagageluckan eller bakdörrarna "inomhus" så är det bedrövligt.

#a • Uppdaterat: 2014-07-23 18:50
saabnisse

Det blir ju inte precis billigt att åka Tesla. Förutom den enorma summan som inköpet utgör, det är inga problem att passera miljonen med lite utrustning, så är ju servicekostnaderna ganska höga, över 5000:-/år och det var ju en sak som skulle vara så låg på elbilar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.