Bildelstillverkaren Denso håller tillsammans med byggkoncernen Obayashi på att testa om det kan gå att ladda upp eldrivna fordon medan de kör.
Det kallas för induktiv laddning och görs genom att laddpunkter byggs in i asfalten. Med hjälp av magnetfält alstras ström som trådlöst tas upp av fordonets batteri. Tekniken finns redan i bland annat mobiltelefoner.
Denso och Obayashi genomför sina tester på vägar i Japan och enligt nyhetssajten Nikkei Asia är målsättningen att kunna presentera en färdig lösning 2025.
Fördelen med att ladda fordonet via vägbanan är att det inte skulle behövas så stora batterier, men än så länge finns nackdelar, som större laddförluster än sladdladdning och höga kostnader för att anpassa vägarna. Men trots det experimenterar ändå fordonsindustrin med trådlös laddning på flera ställen i världen.
Till exempel har man på Gotland byggt en elväg för tung trafik som lastbilar och bussar. Sträckan ligger mellan flygplatsen och Visby. Projektet heter Smartroad Gotland är finansierat av Trafikverket och för tekniken står israeliska Electreon.
Stellantis testar tillsammans med Iveco induktiv laddning i Italien, där en inbäddad laddskena ger energi till bilen. Stellantis hävdar att effektiviteten ligger på samma nivå som vid en snabbladdare vilket i så fall är det stort framsteg för induktiv laddning.
Vidare finns Volvo som experimenterar med trådlös laddning i taxibilar genom ett pilotprojekt i Göteborg – men här rör det sig om stillastående laddning och bilarna placeras på specifika parkeringsplatser för att fylla på batteriet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 21 september 2022 Jättelika Elektromagnetiska…
- 20 september 2022 Induktiv laddning funkar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.