Tata ska lansera en produktionsvariant av konceptbilen Pixel i Europa. Det säger den indiska biltillverkarens chef Ratan Tata i en intervju med brittiska Autocar. Tata äger sedan 2008 märkena Jaguar och Land Rover.
Enligt bolagets tidigare planer skulle modellen Nano – som gjort sig känd som ”världens billigaste bil” – anpassas för den europeiska marknaden. Planerna tycks nu ha grusats i förmån för mikrobilen Pixel som nyligen rönte viss uppmärksamhet på bilsalongen i Genève med spektakulära saxdörrar.
Pixel mäter endast tre meter på längden men rymmer ändå förare och tre passagerare. När bilen väl står redo för serietillverkning kommer dörrarna att vara ersatta av konventionella motsvarigheter, uppger Ratan Tata.
Smidig i stan
En finess som möjligen kan följa med till produktionsbilen är systemet Zero Turn. Det innebär att bilens trecylindriga dieselmotor kan driva en bakhjulet bakåt och det andra framåt. Resultatet blir en snäv svängradie på bara 2,6 meter, perfekt för trånga parkeringsplatser.
Motorn på 1,2 liter och 60 hästar är placerad under baksätet och driver i vanliga fall bakhjulen. Konceptbilens förbrukning anges till 0,34 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 89 gram/km.
Än så länge finns ingen officiell tidsplan för den europeiska lanseringen.
Diskutera: Blir Tata att räkna med i Europa? Vad tycker du om Tata Pixel?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle köpa en sån här bil?
Jag bara undrar.
Såhär små bilar äro en fara. Ful med.
Toyota IQ dras med en rad kvalietsmissar, att trycka in en bils funktion i ett sådant litet skal äro icke möjlight.
Köper hellre begagnat.
Eller så köper man en Dacia Sandero. Inte sådär liten och den är dessutom skapligt säker, dock en stuken stjärna p g a avsaknad av ESP.
Jag skulle vilja påpeka att Tata nu ÅTERVÄNDER till Europa: under 1990-talet och framåt såldes en helt Tata-framtagen bil i Europa under namnet Cityrover (inom ramen för dåvarande Rover/MG/Mini).
Dessutom bör det poängteras att Tata även äger de europeiska bilmärkena Daimler och Range Rover (det senare har nyligen separerats från Land Rover). Därtill ingår även rättigheterna till bilmärket Rover i portföljen.
Jodå Jes!
Du har en poäng där men inte är det en ersättning för mopedbil? Det krävs väl bilkörkort för denna.
Tror nog det finns en marknad. Folk som bara sitter och åker inne i städer och inte är så bilnördiga kan ha hittat sin drömbil. Kan nog även funka som pizzabil ;)
Om den inte är för tung för sina 60 häst kanske den är skojig att köra med, who knows?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.