Nästa artikel
Tar strid mot farlig infotainment
Nyheter

Tar strid mot farlig infotainment

Publicerad 30 april 2013 (uppdaterad 2 maj 2013)
Amerikanska myndigheter kritiserar att de allt mer funktionsrika infotainmentsystemen tar förares uppmärksamhet från vägen.

Nya bilar har i dag allt oftare avancerade infotainmentsystem som förser föraren med både information och underhållning på resan. Men att till exempel välja destination på GPS:en, byta låt i en musiktjänst eller ha en film på medan man kör är också en källa till att förares uppmärksamhet tas från vägen.

Nu tar amerikanska NTHSA, National highway traffic safety administration, tag i problemet med att biltillverkare i princip förser förare med system som kunden förvisso vill ha, men som äventyrar säkerheten under färden. Myndigheten har nu tagit fram riktlinjer för hur biltillverkarna ska anpassa sina system för att vara säkrare.

Riktlinjerna är förvisso frivilliga till en början, men det behöver inte betyda att de förblir det. NTHSA överväger om man ska införa riktlinjerna som standardkrav för att bilen till exempel ska kunna få fem stjärnor i krocktester.

Införs stegvis
Riktlinjerna bygger till stor del på en vetenskaplig undersökning och kommer att införas stegvis över de närmaste tre åren, för att biltillverkarna ska ha tid att anpassa sig. Bland de förslagna åtgärderna finns bland annat att inaktivera textinmatning, videobaserad underhållning, sociala medier och uppvisande av textmeddelanden.

I grunden vill NTHSA att föraren inte ska behöva ta blicken från vägen i mer än två sekunder åt gången. Dessutom ska förare hindras från att fippla med systemet i mer än tolv sekunder under en given tidsperiod, genom att systemet begränsar föraren till sex inmatningar under tiden.

NTHSA går så långt att man kallar distraherad bilkörning för ”en dödlig epidemi” och säger att man vill se en balans mellan innovationerna som kunderna vill ha och säkerheten som krävs på vägarna.

Diskutera: Hur ser du på infotainmentsystem ur säkerhetssynpunkt?

Kia Niro Plug-in Hybrid

Service: 6 000 mil

Kontroll om servicekampanj/återkallelse. Felsökningskontroll, uppdatering navigation. Kontroll centrallås, fjärrkontroll, innerbelysning, varningslampor, luftkonditionering, kompressor, värmesystem, säkerhetsbälten. Smörjning av huv, gångjärn. Rengöring av taklucka. Kontroll vindruta, spolare, torkare, speglar, ytterbelysning, signalhorn, strålkastarinställning. Byte kupéluftfilter, kontroll spolarvätska, kylvätska. Byte bromsvätska, vätska kopplingsaktuator. Kontroll koppling, batteriterminaler, 12 volts batteriet, HSG-rem, slangar/rör i motorrum. Byte av motorolja/filter, åtdragning av muttrar/bultar i chassi. Kontroll bränsleledningar, tanklock, styrväxel, länkage, damasker, handbroms, bromsskivor/belägg, bromsledningar, vätskeläckage, kulleder, dammskydd, drivaxlar, avgassystem. Provkörning med kontroll växelspak, gas/koppling. Uppdaterad servicedokumentation, aktivera assistansservice. Återställning serviceindikator. Kontroll däcktryck, mönsterdjup, däckreparationssats. 

Pris service i Stockholm: 4 854 kr (Spånga Bil & Motor)

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Här har man bara flyttat problemet med mobiltelefonerna till instrumentpanelen.
Tillverkarna kommer att tävla om att klämma in så mycket som möjligt i dessa system, med resultat att förarna kommer att spendera en stor del av bilfärden med att ställa in temp, radio, facebook, däcktryck, sms osv.
Kan egentligen inte se hur detta ska främja trafiksäkerheten...

#2 • Uppdaterat: 2013-04-30 22:53
Raphael

Renault R-Link och Peugeot-Citroëns lösning med den senaste multimediatekniken i en "iPad"-liknande surfplatta och multimedia datorer på panelen, inaktiverar distraherande funktioner när bilen är i rörelse just för att inte störa föraren allt för mycket. Dessa system har uppläsning av SMS och mail, så föraren behöver inte se dem på en skärm. Man kan heller inte fibbla så mycket med inställningarna när bilen är i rörelse.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-30 23:18
N-iklas

Hurra!
Död åt glasrutan!
Och åt VW hyllade underhållning som Vi bilägare älskar så mycket.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-01 00:13
Roy J

Kanske nu någon förstår varför jag hellre ser en skärpning av hur vårdslöshet i trafik ska definieras och åtgärdas än ett strikt mobiltelefonförbud.
Som Prestigelös skriver, så är ju det här endast en utvidgning av problemet till något ännu värre.
Man hade ju hoppats att alla biltillverkare hade ansvar och förnuft nog att införa begränsningar likt de som Raphael skriver om.

Under färd ska endast enkel information ges, gärna i form av tydliga, entydiga symboler. De kan även läsas upp av någon röst.
Inmatning ska helst inte alls kunna göras. Dock kan man tänka sig en rörelsedetektor till höger om panelen som tillåter passageraren att göra vissa inmatningar.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-01 08:39
Hackenbush

Jag har nämnt förut att jag tycker att dessa infosystem är lika stor trafikfara att pilla på som mobiltelefoner. Om man ställer in något på dem innan start av körning är ju ok men att pilla på dem under körning tar allför mycket koncentration från körningen precis som tittandet på gps under körning och sms:ande på mobiltelefon..
Jag använder gps någon gång ibland vid körning men jag har aldrig skärmen på utan lyssnar enbart till rösten som guidar resan och det fungerar utmärkt, det blir en vanesak att inte behöva titta på skärmen.

Förslaget ovan att man inte skall kunna göra mer än 6 inmatningar under en viss tidsperiod på infosystemet kan vara en bra idé om man sätter en lämplig tidsgräns.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-01 09:08
Raphael

Inmatning kan man fortfarande göra i Renaults R-Link och PSA-gruppens system, men den är begränsad. Alltså man kan byta radiostation, välja låt på ens telefon / iPod och liknande. :) Typ rätt likt en vanlig stereo..

#7 • Uppdaterat: 2013-05-01 09:19
Leif Larsson (ej verifierad)

Jag förstår inte Roy hur din skärpning av vårdlöshet i trafik är tillämplig.
Vad jag förstått så är det efter en olycka som du vill att vårdlöshet skall kunna dömas ut.
Jag vill att, i de flesta situationer, att vårdslöshet skall kunna dömas ut innan olyckan sker. Som ett förbud mot handhållen telefoni.
Att efter en olycka konstatera att föraren varit vårdslös, lär inte hjälpa dem som drabbats.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-01 10:20
Simon no1

Personligen så tycker jag att det system som sitter i min bil är klockrent, sitter man på långresa och får sms så läser bilen upp det, jag behöver inte kolla på eller ens röra mobilen, när jag passerar en vägskylt informeras jag om jag kör för fort, att ringa, byta låt, ange en adress på GPS kan jag göra via röststyrningen så i princip behöver jag aldrig släppa blicken från vägen......

Det ända jag saknar är textinmatning via röststyrning så att man kan svara på SMS när man kör....

#9 • Uppdaterat: 2013-05-01 10:24
KaptenOberkommando

Leif Larsson, mycket bra inlägg och det är precis det som jag har försökt förmedla flera gånger tidigare. Att åberopa vårdslöshet hjälper inte de drabbade. Dessutom är det fortfarande så, Roy (!), att du har BÅDA händerna fria vid ett förbud mot handhållen mobil - men det tycks inte gå in riktigt.

#a • Uppdaterat: 2013-05-01 17:34
FZR600R

Det handlar inte om en eller två händer på ratten, tror man det har man missat ordentligt. Den sänkning i förarkapacitet man har av att bara hålla en hand på ratten är försumbar i jämförelse med den mentala processen att prata, texta etc. Det är alltså den mentala belastningen som gör dig till en sämre förare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.