Tappade hjul kan orsaka uppemot 900 olyckor varje år, enligt en undersökning som Svenska Däcksäkerhetsrådet gjort. ”Även proffsen gör misstag och här kan stress i verkstäderna och den korta skiftestiden på våren vara en viktig orsak”, skriver organisationen.
Att efterdra hjulen några mil efter att skiftet gjorts är viktigt. Men tvärt emot vad många kanske tror handlar det inte om att skruva åt så hårt som möjligt.
– Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin på Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening.
Kort skiftestid med bara två veckor på våren gör att många känner sig stressade att byta under en begränsad period.
– Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.
När hjulen skiftas ska bultarna/muttrarna dras åt i ett tvärgående mönster (korsvis) med ett måttligt vridmoment. Sedan används en justerad momentnyckel för att dra åt ytterligare (även nu korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av biltillverkaren. Efterdra efter 5–10 mils körning enligt samma princip.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 2024-03-26 10:56 Det är hart när omöjligt att…
- 2024-03-26 10:28 Har svårt att tro att den…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.