När temperaturen sjunker och vintern närmar sig blir det rusning till däckverkstäderna. Många bilister gör dessutom en vanlig miss, nämligen att glömma att efterdra hjulen – annars finns risk att de lossnar.
Hjulen ska efterdras efter 5–10 mils körning. Om ett av hjulen lossnar kan det få katastrofala följder, även för andra bilister i närheten om föraren måste väja och undvika en olycka.
Enligt siffror från försäkringsbolaget Trygg-Hansa anmäler mellan 100 och 150 bilägare att hjulen lossnar varje år.
– Att efterdra hjulbultarna efter 5–10 mils körning är en viktig och enkel åtgärd för att undvika livsfarliga olyckor. Det behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är du osäker på hur du gör kan du alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har aldrig efterdragit en enda gång och trots det inte tappat nåt hjul någonsin. Tur som en tok...
I dag är det inte många % av bilägarna som äger ett fälgkors. De flesta låter en verkstad byta hjul och åker inte tillbaka till verkstaden för efterdragning. Risken för att tappa ett hjul har inte de som använder samma hjul året runt. Inte heller risken för att behöva åka på is/snöföre med sommardäck vår och höst. Billigare även för försäkringsbolagen.
Efterdrog efter ungefär en vecka men mycket "dragning" var det inte tal om - alla "hjulbultar" (om man får kalla dom för detta) satt stumt mot fälgen.
Det här med att efterdra hjulbultarna kommer upp varenda år, och svaret är detsamma varenda år.
Det som är viktigt är inte att efterdra, det viktiga är att man kontrollerar att man inte glömt dra någon hjulbult. Detta behöver man inte vänta med 5-10 mil. Det går alldeles utmärkt att ta en vända runt bilen och göra en efterkontroll direkt också.
Håller med L West och Henrik-Andersson. Det viktiga är att vara noggrann om man byter själv, annars så kan man väl efterdra om man låtit någon annan gjort jobbet.
Huvudet på spiken, Henrik-Andersson!
Knacka en gång extra! Häpp!
Jag kör alltid någon kilometer och känner på skruvarna en gång till. Det kan hända att en fälg sätter sig snett när man drar åt. Skulle kunna hända, kanske jag ska skriva... Det har inte hänt mig.
Min gamla Audi S6 degade fälgarna på så att dåvarande hustrun höll på att tappa ett hjul efter några dagar.
Att det lossnar hjul i samband med skiftet är ganska tydligt längs vägarna vår och höst.
Det är en myt att man måste efterdra, om man använt rätt moment vid dragningen av skruvarna behövs ingen efterdragning.
Men en fördel är att dra åt korsvis, det är knappast nödvändigt, men vissa rättrådiga åtdragare anser det dock!
Jag har bytt hjul själv under alla år tills för några år sedan så jag skaffade däckhotell. Innan dess bytte jag däck, körde en sväng på nån kilometer och sedan kände en gång till på muttrarna och hade aldrig något problem.
Vad händer om däcket lossnar om däckhotellet bytt däcken? Det måste väl ändå vara deras fel? jag har ju betalt för tjänsten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.