Så här års är det många som planerar sommarsemestern, och bilar med takboxar blir vanligare på vägarna.
En takbox försämrar luftmotståndet och ger högre förbrukning på alla bilar, men det blir mest märkbart på elbilar eftersom det påverkar räckvidden tydligare än på bilar med förbränningsmotor.
Förra året provade en Teslaägare att montera takboxen ”bakvänt”, något som inte rekommenderas av tillverkarna – men som faktiskt sänkte förbrukningen och gav längre räckvidd. Nu är en ”bakvänd” takbox lanserad av företaget Autoform.
För att ta reda på hur mycket förbrukningen ökar med en konventionell takbox på taket har norska elbilsföreningen gjort ett intressant test med en bakhjulsdriven Skoda Enyaq iV 80.
I hastigheter på 80–100 km/tim ökar förbrukningen med mellan sju och nio procent. Men i 110 km/tim sticker förbrukningen med takbox iväg med betydligt mer, 13 procent. Räckvidden förkortas med mellan 2,6 och 4,4 mil när takboxen är monterad. Minst är skillnaden i 100 km/tim.
Takboxen som använts är en Packline NX-Twin XL. Du kan läsa mer om förutsättningarna för testet på elbilsföreningens sajt.
Läs också: Felmonterad takbox kapade förbrukningen i elbilen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.