Krockkuddstillverkaren Takata har nu ansökt om om konkursskyd som följd av de många återkallningar som företaget orsakat.
Både det Japanska moderbolaget Takata och det amerikanska dotterbolaget TK Holdings har lämnat in ansökningar om konkursskydd. Handeln med företagets aktier har därmed stoppats och Takata ska avlistas från Tokyo-börsen den 27 juli.
Större delen av företagets tillgångar kommer nu att köpas upp av den amerikansk-kinesiska bildelstillverkaren Key Safety Systems för ungefär 1,5 miljarder dollar. Analytiker menar att det inte kommer att täcka upp företagets skulder som nu uppskattas ligga på minst 15 miljarder dollar. Dessutom kan de skulderna komma att öka kraftigt eftersom många biltillverkare inte fått ersättning för de återkallningar som varit nödvändiga på grund av Takatas defekta krockkuddar.
Det är ännu oklart hur många av de defekta krockkuddarna som har åtgärdats, men sammanlagt handlar det om cirka 100 miljoner bilar som måste återkallas.
Större delen av företagets tillgångar kommer nu att köpas upp av den amerikansk-kinesiska bildelstillverkaren Key Safety Systems för ungefär 1,5 miljarder dollar. Analytiker menar att det inte kommer att täcka upp företagets skulder som nu uppskattas ligga på minst 15 miljarder dollar. Dessutom kan de skulderna komma att öka kraftigt eftersom många biltillverkare inte fått ersättning för de återkallningar som varit nödvändiga på grund av Takatas defekta krockkuddar.
Det är ännu oklart hur många av de defekta krockkuddarna som har åtgärdats, men sammanlagt handlar det om cirka 100 miljoner bilar som måste återkallas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rubriken är felaktig, Takata ansöker inte om konkurs utan om företagsrekonstruktion för att försöka ombilda företaget så att konkurs undviks!
Är det som saabnisse skriver, är det en fadäs av tidningen.
Det förvånar mig mest att företaget inte kånkat redan.
Hur många skador har egentligen skett utav dessa 100-miljoner tillverkade bilar sedan amerikanska myndigheter begärt alla återkallningar?
Nu får en amerikansk konkurrent köpa upp bolaget billigt, åtminstone praktiskt för den amerikanska konkurrenten.
milkylainen, Konkursskydd: lagstiftat skydd mot fordringsägare så att ett konkurshotat företag får chans att rekonstruera verksamheten. Kallas för företagsrekonstruktion i svensk lag. I USA är det känt som chapter 11 efter det kapitel i den amerikanska konkurslagen där det regleras.
Takata ansökte inte om konkurs!
saabnisse: Rekonstruktionen är för att slippa kostnaderna för att fixa problemen. Så har alla gjort i alla tider. GM gjorde det. SAAB gjorde det. Alla gör det. Takata ansökte om konkurs. Rekonstruktionen sker med externa parter (Key Safety Systems). Skillnaden mellan konkurs och rekonstruktion är i praktiken relativt liten. Antingen betalar du borgenärer ur konkursboet eller så betalar man borgenärer ur rekonstruktionen.
För mig är rekonstruktion en förbannad jävla undanflykt. Takata borde försättas i konkurs utan rekonstruktion.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.